آفتاب

۳۰ دی زمان اجرای توافق ژنو ؛ کاهش تحریم‌ها کلید خورد

۳۰ دی زمان اجرای توافق ژنو ؛ کاهش تحریم‌ها کلید خورد

همشهری آنلاین: گام اول توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک بر اساس توافقات حاصله از ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) اجرا می‌شود.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
گام اول توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک بر اساس توافقات حاصله از ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) اجرا می‌شود.

فارس نوشت: ایران و گروه 1+5 روز 30 دی (20 ژانویه) را به عنوان زمان اجرای گام اول توافق هسته‌ای تعیین کرده‌اند.

در پی 6 دور مذاکره عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره 3 اختلاف باقی‌مانده از نشست کارشناسی راه‌حل‌هایی ارائه و قرار شد که راه حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل و در آنجا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

سید عباس عراقچی پس از بازگشت از این مذاکرات از توافق بر سر تاریخ پیشنهادی برای اجرای توافق ژنو خبر داد.

ایسنا نیز از توافق ایران و 1+5 برای آغاز گام اول خبر داد و نوشت: کاهش تحریم‌ها کلید خورد.

ایران و 1+5 درباره زمان اجرای توافق ژنو به نتیجه رسیدند.

ایران و 1+5 پس از چهار دور مذاکره در نیویورک و ژنو در 100 روز توانستند بر روی متنی چهارصفحه‌ای توافق کنند که هدف آن رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلند مدت به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌یی ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، بود.

بر اساس این توافق ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌یی نیست؛ راه‌حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و در نهایت به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد.

هم‌چنین، این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌یی ایران می‌انجامد.

پس از توافق به سرعت مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های ایران و 1+5 در سطح مدیران سیاسی در وین و ژنو آغاز شد تا دو طرف بتوانند بر روی ساز و کار اجرای توافق نیز به تفاهم و درک مشترک برسند. اما مذاکرات به دلایل مختلف فنی و سیاسی با موانعی از جمله گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حین مذاکرات مواجه شد که گفت‌وگوها را با وقفه مواجه کرد.

کد N55825

وبگردی