آفتاب

گمانه زنی در مورد بازگشت کارمندان دولتی عراق به سرکار در شهر رمادی

گمانه زنی در مورد بازگشت کارمندان دولتی عراق به سرکار در شهر رمادی

تهران-ایرنا- کارمندان دولتی عراق در شهر رمادی روز یکشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی به سرکارهایشان بازگشتند اما شبه نظامیان وابسته به القاعده همچنان بخش هایی از مرکز استان الانبار و بخش کامل از شهر دیگری را در اختیار داشته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رمادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که خودروهای نظامی و تانک ها در بخش هایی از شهر رمادی مستقر هستند و یک افسر پلیس نیز اعلام کرد که شبه نظامیان کنترل دو منطقه در این شهر را در اختیار دارند.

بحران در استان الانبار وارد چهاردهمین روز خود شده است.

شبه نظامیان وابسته به القاعده همچنین شهر فلوجه دیگر شهر در استان الانبار را در اختیار داشته اند. این اولین بار طی چند سال اخیر است که شبه نظامیان وابسته به القاعده چنین اقدامات گسترده ای را در شهرهای مهم عراق انجام می دهند.

پس از چند روز درگیری در استان الانبار فرماندار این استان از کارمندان دولتی خواست روز یکشنبه به سرکار خود باز گردند.

به دلیل تشدید درگیری ها و حضور نظامی بسیاری از کارمندان دولتی در این استان به سرکار های خود نرفته اند .

همچنین پلیس عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی روز یکشنبه با شبه نظامیان وابسته به القاعده در یکی از مقرهای شبه نظامیان میان شهر رمادی و فلوجه درگیر شدند.

سخنگوی سرویس ضد تروریستی عراق اعلام کرد که برخی از اعضای این گروه در این منطقه مفقود شده اند.

براساس گزارش ها، روز گذشته ساکنان شهر فلوجه که از این شهر به دلیل درگیری ها فرار کرده بودند با کاهش نسبی درگیری ها به این شهر بازگشتند و فعالیتهای عادی این شهر از سرگرفته شد.

اما رهبران قبیله ای عراق اعلام کردندکه ترکیبی از قبیله نشینان ضد دولتی و شبه نظامیان وفادار به القاعده همچنان در این شهر هستند. این در حالی است که واشنگتن به دولت عراق فشار آورده تا بر روند سازش سیاسی متمرکز باشد و در کنار آن به عملیاتهای نظامی خود علیه القاعده ادامه دهد.

شورای امنیت سازمان ملل از اقدامات دولت عراق برای بازپس گیری دو شهر تحت تصرف القاعده در استان الانبار حمایت کرده و در عین حال نسبت به ادامه درگیری ها در این استان نیز ابزار نگرانی کرده است.

وی از قبایل عراقی، رهبران محلی، نیروهای امنیتی عراق در استان الانبار خواس تا به تقویت ، گسترش و ادامه همکاری هایشان علیه خشونت و تروریسم ادامه دهند..

نوری المالکی نخست وزیر عراق از مردم این کشور خواست تا از نیروهای امنیتی در مقابله با شبه نظامیان وابسته به القاعده حمایت کنند.

هالا احمر عراق اعلام کرد که برای بیش از هشت هزار نفر در سراسر استان الانبار کمک هایی را ارائه کرده است و اینکه بیش از 13 هزار تن از فلوجه فرار کرده اند. نماینده ویژه سازمان ملل در عراق نیز نسبت به اوضاع نامساعد انسانی در استان الانبار هشدار داد.

یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرده است که این بحران چند هفته طول می کشد تا این بحران در استان الانبار حل و فصل شود.

همچنین پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ماهواره ای ˈالبغدادیه گزارش داد که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل جهت دیدار با مقامات عراقی و بررسی اوضاع امنیتی سیاسی این کشور فردا دوشنبه رهسپار بغداد می شود.

بان کی مون در این سفر رسمی اوضاع استان الانبار و آخرین تحولات منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد .

به گفته مسوولان سازمان ملل ، بان کی مون در دیدار با رهبران بلندپایه و مقامات عراق در مورد فرآیند عملیات نظامی ارتش در الانبار و آخرین رخدادهای سیاسی عراق به گفتگو خواهد نشست .

لازم به یادآوری است که بان کی مون دیروز از دولت عراق خواست تا به مسوولیت خود عمل کرده و برای محافظت از جان مردم در برابر تروریستها اقدامات لازم را اتخاذ نماید به شرط آنکه آسیبی به افراد غیرنظامی نرسد .

ˈهوشیار زیباریˈ وزیر خارجه عراق نیز در گفت و گو با یک شبکه عربی اعلام کرد که کشورش به دلیل حضور و فعالیت سازمان های تروریستی، با خطر مواجه است.

وزیر خارجه عراق گفت که درگیری های کنونی در استان ˈالانبارˈ قومی یا مذهبی نیست .

وی بر ضرورت حل مسایل امنیتی همراه با تلاش های سیاسی در استان بحران زده الانبار تاکید کرد.

زیباری گفت: اولین مسوولیتی که برعهده دولت بغداد است، فراهم آوردن امنیت و خدمات می باشد. ابتدا باید مسایل امنیتی را حل کرد و سپس به تلاش های سیاسی و رشد و توسعه استان الانبار که تروریستها در آن فعال هستند، پرداخت.

مترجمام**9234**1856
کد N55656

وبگردی