آفتاب

یک خبر اتمی از وین، واکنش در تهران

یک خبر اتمی از وین، واکنش در تهران

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به اظهارات دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت که این سازمان به منظور ایجاد مقری برای بازرسان خود در ایران در حال بررسی امکان گشایش دفتری در تهران است که درایران واکنش برانگیخت.

به گزارش ایرنا، رویترز درگزارش خود با استناد به اظهارات دیپلمات ها آورده است: آژانس در نظر دارد به منظور بهبود روند راستی آزمایی در اجرای توافق هسته ای این کشور با قدرت های جهانی حضور پر رنگ تری در ایران داشته باشد.

این آژانس که درنتیجه توافق 24نوامبر(3آذر) با وظایف بیشتری در ایران روبرو است، احتمالا نیاز به حضور بازرسان بیشتر و به تبع آن نیاز به گشودن دفتری در این کشور خواهد داشت.

به رغم آن که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مکرر به ایران سفر می کنند تا از نبود هر گونه انحراف در برنامه هسته ای این کشور در جهت اهداف نظامی اطمینان حاصل نمایند اما هنوز از مقری عملیاتی در ایران برخوردار نیستند.

هنوز مشخص نیست که آیا آژانس این موضوع را به منظور کسب تائیدیه با جمهوری اسلامی مطرح کرده است یا خیر؟

پس ازانتشار این خبر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: تا کنون یک چنین موضوعی در هیچ یک از مذاکرات مطرح نشده و مشخص نیست که منبع این خبر چیست و با چه هدفی منتشر شده است.

بهروز کمالوندی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مطلب رویترز مبنی بر اینکه آژانس به دنبال ایجاد دفتر در ایران است، ضمن تکذیب آن گفت: چنین مطلبی را تاکنون اصلا نشنیده ام.

وی افزود: موضوع بازگشایی دفتر در ایران از سوی آژانس تا کنون در مذاکرات ایران و 1+5 و نه در هیچ مقطع دیگری در مذاکرات ایران و آژانس از سوی طرف مقابل نیز عنوان نشده است و هیچ گاه به عنوان خواسته از سوی آژانس مطرح نشده است .

مترجمام**9156 ** 1064
کد N55453

وبگردی