آفتاب

مرگ قصاب ˈصبرا و شتیلاˈ و تطهیر چهره وی در رسانه های غربی

مرگ قصاب ˈصبرا و شتیلاˈ و تطهیر چهره وی در رسانه های غربی

تهران- ایرنا- ˈآرییل شارونˈقصاب صبرا و شتیلا بعد از یک عمر درنده خویی روز شنبه درگذشت در حالی که بسیاری از رسانه های غربی و آمریکایی نه تنها به نقد جنایات او نپرداختند و کاریکاتوری از وی منتشر نکردند بلکه با سکوت خود بر جنایات او پرده افکندند و به تقدیس وی پرداختند.

ˈرابرت فیسکˈ ستون نویس مشهور روزنامه انگلیسی ایندیپندنت روز یکشنبه در تفسیر مرگ ˈقصاب صبرا و شتیلاˈ می نویسد:

تاکنون همه کاریکاتوریستهای جهان گوش به زنگ بودند ببینند کدام رهبر قصاب جهان به حال اغما فرو رفته است تا در دقایق پایانی عمرش کاریکاتورهایی از او به تصویر بکشند.

فیسک در ادامه می نویسد : اما در مورد ˈآرییل شارونˈ که فلسطینیان او را ˈ قصاب صبرا و شتیلاˈ می شناسند هیچ کاریکاتوری در هیچ گوشه از جهان به تصویر در نیامد و تقریباˈ سکوتی معنادار در عرصه هنر و نشر برای تقدیس مقام و جایگاه او حکمفرما شد.

شگفت انگیز است در هشت سالی که شارون بین مرگ و زندگی قرار داشت هیچ کاریکاتوری اهانت بار که اعتبار سیاسی او را تخریب کند از او به تصویر در نیامد. این نکته جای تأمل دارد و خبر ها حاکی از آن است که قرار است مراسم تشییع جنازه او مانند یک قهرمان و یک مصلح برگزار شود.

سکوت معنادار جامعه روزنامه نگاران امریکایی برای ترمیم چهره شخصیتی با این پیشینه و خوی ددمنشانه حقیقتاˈ جای تأمل دارد.

آرییل شارون که بود؟

نه فقط جهان عرب بلکه جمعی معدود از سربازان اسرائیلی هم شارون را یک ˈ قاتلˈ می شناسند.

شارون در طول حیات 82 ساله اش با مهارت تمام استعداد بی بدیلش را در ذبح حتی مردم سرزمین خودش که چند سال اخیر اتفاق افتاد هم به اثبات رساند.

شارون در سال 1982 با اعزام ارتش چریکی خود به اردوگاه آوارگان فلسطینی ˈصبرا و شتیلاˈ در لبنان دستش را به خون 1700 فلسطینی آغشته کرد.

فیسک افزود: حتی آمارهای رسمی در خود اسرائیل هم حکایت دارد که شارون شخصاˈ مسئولیت این حمام خون را برعهده گرفت.

او که رهبری یورش فاجعه بار اسرائیل به بیروت را برعهده داشت سه ماه قبل از این واقعه حتی نخست وزیر اسرائیل را هم فریب داد و به دروغ گفت که نیروهایش فقط چند مایل وارد مرز لبنان می شوند و اردوگاه صبرا و شتیلا را که محل اسکان 17 هزار آواره فلسطینی بود را فقط تحت محاصره در خواهند آورد.

با این پیشینه توحش و درندگی شارون به سرعت از پلکان نردبان ترقی سیاست صعود کرد و به مقام نخست وزیری رسید و در این جایگاه با قوتی افزونتر دست به پاکسازی قومی در ˈنوار غزهˈ زد.

حتی سخنگوی شارون هم اعتراف کرد که این اقدامات همه امید برای تشکیل یک کشور فلسطینی را بکلی نابود کرد.

به دنبال فاجعه 11 سپتامبر سال 2001 در امریکا شارون در ادعایی کذب که موفق هم شد گفت که ˈیاسر عرفاتˈ در حمله یازده سپتامبر به ˈبن لادنˈ کمک کرده است.

فیسک در ادامه افزود: این ادعاها سرلوحه یک سری فریبکاری های سیاسی علیه فلسطینیان شد و عرفات که مصلحی واقعی بود و بیش از هر رهبر دیگر فلسطینی به اسرائیل امتیاز داده بود یک ˈسوپر تروریستˈ به جهانیان معرفی شد.

گویی دنیا همه ناسازگاریهای سیاسی شارون را فراموش کرده است.

شارون با پیمان صلح 1979 مصر و رژیم صهیوینستی مخالف بود به عقب نشینی این رژیم در سال 1985 از جنوب لبنان رای منفی داد.

او با حضور رژیم صهیونیستی در کنفرانس صلح 1991 مادرید , با رای قاطع ˈکنستˈ (پارلمان اسرائیل ) به توافقنامه ˈاسلوˈ مصوب سال 1993 به صلح با اردن در یک سال بعد و به توافق ˈهبرونˈ در سال 1997 مخالفت کرد.

شارون ضمن آن با عقب نشینی اسرائیل در سال 2000 از لبنان هم مخالف بود . به دستور او رژیم صهیونیستی در سال 2002 تعداد 34 شهرک جدید صهیونیست نشین در اراضی متعلق به اعراب احداث کرد.

با این پیشینه سیاه, آیا پسندیده است شارون را یک مصلح بدانیم.

هنگامی که یک خلبان اسرائیلی مجتمعی آپارتمان مسکونی را در غزه بمباران کرد و 9 کودک فلسطینی را به خاک و خون کشید ضمن آنکه اهدافی از ˈحماسˈ را هم نشانه گرفت شارون این بمباران را یک ˈعملیات ˈ و ˈیک موفقیت بزرگ ˈ خواند .

در سال 2006 مرگ سیاسی و مغزی شارون فرا رسید.

جامعه خبری امریکا سکوتی مرگبار اختیار کرد. البته این سکوت بی معنا هم نبود.

در واقع امریکا با این سکوت به شرکای غربی اش این توهم جنون آمیز را القا کرد که مناقشه اسرائیل - فلسطینیان , جزیی از نبرد هیولایی ˈبوشˈ علیه ˈتروریسم جهانی ˈ است .

این ذهنیت القا شد که عرفات خودش یک ˈبن لادنˈ تمام عیار بود.

این توهم تلقین شد که آخرین جنگ جهان با اهداف استعماری جزئی از نبرد جهانی با افراط گرایی مذهبی است.

http://www.independent.co.uk/voices/comment/ariel-sharon-peacemaker-hero-and-butcher-9053699.ht

مترجمام**1591**1446
کد N55207

وبگردی