آفتاب
در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا

امین جمیل: پیشنهاد روحانی مبنایی برای همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم است

امین جمیل: پیشنهاد روحانی مبنایی برای همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم است

بیروت – ایرنا - « امین جمیل » رییس جمهور اسبق لبنان با تاکید به اینکه مبارزه با خشونت ، افراط گرایی و تروریسم مستلزم « همکاری بین المللی است» ، گفت که پیشنهاد « حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل مبنایی خوب برای شروع این همکاری است.

امین جمیل در ادامه گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیروت، با بیان اینکه تروریسم به یک پدیده بین المللی تبدیل شده و امروز پیوستن شهروندان اروپایی و آمریکایی به جرگه تروریست ها در حال افزایش است، تاکید کرد که ضرورت حمایت جهانی از پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران بیشتر احساس می شود.

بخش اول این مصاحبه دیروز( شنبه) منتشر شد.

وی افزود : اجرای پیشنهاد ایران روزنه ها را به روی جنایات تروریست ها می بندد و به کشورها اجازه می دهد در مبارزه با تروریست ها هماهنگی و همکاری کنند تا جهانی عاری از خشونت و افراط داشته باشیم.

پیشنهاد دکتر روحانی به سازمان ملل متحد برای داشتن جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی با استقبال جهانی رو به رو شد و با اجماع کامل به تصویب رسید.

رییس جمهور اسبق لبنان، با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه برای مقابله با تروریسم نیازمند بازسازی تفاهم عربی – ایرانی هستیم ، گفت : این تفاهم ثبات و همکاری در منطقه را مستحکم و فرصت را برای مقابله با اقدامات تروریست ها و گروه های خرابکار فراهم می کند.

وی با بیان اینکه تروریستم از مرز کشورها گذشته و به پدیده ای بین المللی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: می بینیم که عناصر تروریست از اتباع کشورهای مختلف از جمله فرانسه و دیگر کشورها هستند که به همراه گروه های تندرو در جهان عرب می جنگند و این روند نشان می دهد که تروریسم به پدیده ای بین المللی تبدیل شده است.

امین جمیل با تاکید بر اینکه همه کشورها باید بفهمند که تروریسم به پدیده ای بین المللی تبدیل شده است و آنها در امنیت بسر نمی برند، افزود: اگر آنها به این نتیجه نرسند مقابله با تروریسم عملی نخواهد بود و ما تنها خواهیم توانست به پوسته تروریسم بپردازیم و تروریست ها خواهند توانست به فعالیت های خود به شکل گسترده تری ادامه دهند.

رییس جمهور اسبق لبنان با تاکید بر اینکه مقابله نکردن با تروریسم سبب ایجاد فضای مساعدتری برای اقدامات گروه های افراطی بدون هرگونه مانعی می شود، ادامه داد: برای مثال، گروه های تروریستی در سوریه ، لیبی و دیگر کشورها با چه مانعی روبه رو هستند؟



** بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

امین جمیل با بیان اینکه اجلاس بین المللی ژنو 2 برای حل سیاسی بحران سوریه تنها یک گام خواهد بود گفت که حل این بحران نیازمند هماهنگی و همکاری بیشتر آمریکا و روسیه است.

وی به حق وتوی آمریکا و روسیه در شورای امنیت اشاره کرد و افزود : آمریکا و روسیه می توانند شورای امنیت و کشورهای منطقه را به اتخاذ تدابیری خاص برای توقف خونریزی در سوریه سوق دهند.

رییس جمهور اسبق لبنان همچنین تاکید کرد که حضور همه طرف ها و کشورهای موثر در اجلاس ژنو 2 بویژه ایران که کشوری موثر و قدرتمند در منطقه و جهان است ، ضرورت دارد.

وی ادامه بحران سوریه را برای همه کشورها در منطقه بویژه لبنان بسیار خطرناک خواند و گفت : از همان ابتدای بحران سوریه موضع ما کاملا صریح و واضح بود که نباید هیچیک از احزاب و گروه های لبنانی در این بحران خونبار دخالت کنند و بارها این امر را تکرار کرده ایم.

امین جمیل افزود: بحران سوریه بسیار بزرگ تر از توان لبنان بوده و همه باید این امر را درک کنند.

این در حالی است که حزب الله لبنان بارها تاکید کرده است هدفش از حضور در سوریه کمک به امنیت و اسقرار لبنان و حمایت از محور مقاومت ضد صهیونیستی است.

بسیاری از ناظران معتقدند که اگر نیروهای مقاومت از مرزهای لبنان و سوریه حفاظت نمی کرند تاکنون نفوذ گسترده ترعناصر تکفیری تروریست، لبنان را به یک ویرانه تبدیل کرده بود.



** دولت لبنان باید فراگیر باشد

رییس جمهور اسبق لبنان با تاکید بر اینکه دولت جدید لبنان باید فراگیر باشد، گفت که این برای اولین بار نیست که لبنان با خلاء سیاسی مواجه می شود، در سال 1968 نیز دولت «رشید کرامی» نخست وزیر وقت برای هفت ماه در حالت استعفا باقی ماند و مشکل حل نشد.

وی با بیان اینکه لبنان سابقه بحران های این چنینی را در گذشته زیاد دارد، افزود: البته این بدین معنا نیست که ما از شرایط کنونی خوشنودیم، بویژه اینکه بحران کنونی بازخوردی از بحران های منطقه ای بویژه مساله سوریه است.

رییس حزب مسیحی کتائب لبنان مسئله پناهجویان سوری را یکی از پیامدهای اقتصادی بحران سوریه برای لبنان دانست و اضافه کرد: مشکلات در مرزهای شرقی و شمالی از دیگر پیامدهای این بحران بوده و درنهایت می بینیم که حوادث سوریه بر وحدت ملت لبنان نیز تاثیرمستقیم داشته است و مردم به دو دسته مخالف و موافق سوریه تقسیم شده اند.

امین جمیل با بیان اینکه ایران تجربه میزبانی از خیل پناهجویان کشورهای همسایه خود را داشته است، گفت که الان به اندازه یک چهارم جمعیت 4 میلیونی لبنان ، پناهجوی سوری وارد لبنان شده است.

رییس جمهور اسبق لبنان با تاکید بر اینکه حل بحران تشکیل دولت در لبنان نیازمند حکمت و درایت است، اظهار داشت: من و حزب کتائب همواره در رابطه با موضوع تشکیل دولت مواضع غیرانفعالی داشته ایم و به فکر منافع لبنان هستیم، چرا که از نظر ما کشور تنها با وحدت فرزندانش پابرجا می ماند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین معادله برای لبنان تشکیل دولت فراگیر و با حضور همه گروه ها و جریان ها است، خاطرنشان کرد: ما از همان ابتدا بارها بر این مساله تاکید کرده ایم چرا که لبنان باید با همکاری همه جریان ها اداره شود و ما اولین گروهی بودیم که در این خصوص اتخاذ موضع کردیم و هم اکنون می بینیم که دیگران نیز با آن هم صدا شده اند.

رییس حزب مسیحی کتائب لبنان گفت : امیدواریم دولتی فراگیر بدون اینکه هیچ جریانی کنار گذاشته شود، تشکیل شده وهمه در دولت آینده برای تعیین سرنوشت سیاسی لبنان مسئولیت داشته باشیم.

امین جمیل افزود : یک دولت مستعفی نمی تواند به مسایل مهم و سرنوشت ساز لبنان بپردازد و می بینیم که تمام امور مهم کشور بویژه منافع شهروندان به دلیل روی کار بودن دولت موقت، به شکل معلق در آمده است.

وی تاکید کرد که حزب کتائب با همپیمانانش در گروه 14 مارس همواره در تماس و ارتباط است و در باره تشکیل دولت جدید رایزنی و مشورت می کند.

وی خبرهای منتشره درمطبوعات لبنانی مبنی بر انتخاب «ساسین ساسین» به عنوان وزیر پیشنهادی حزب کتائب در دولت آینده لبنان را تکذیب کرد و گفت که تاکنون تصمیی در این باره اتخاذ نشده است.

رییس جمهور اسبق لبنان در پاسخ به این سئوال، آیا بار دیگر نامزد ریاست جمهوری آینده لبنان هستید؟، گفت انتخاب رییس جمهوری مرحله ای مهم در تاریخ لبنان بوده و در خصوص نامزدی هم باید بگویم که این امر نیازمند سنجش شرایط و تحولات داخل کشور و منطقه است و عناصر مختلفی در این تصمیم گیری تاثیر گذارهستند.

امین جمیل خاطر نشان کرد: برای روشن شدن این مساله نیازمند صبر و حوصله هستیم و شرایط ، تحرکات سیاسی و ملی مشخص خواهند کرد که در انتخابات نامزد شوم و یا خیر.

طبق تقسیم بندی قدرت در لبنان ، رییس جمهوری لبنان یک شخصیت مسیحی است.

جمیل قبلا به مدت 6 سال رییس جمهور لبنان بوده است.

**بهره برداری از منابع نفتی

رییس جمهور اسبق لبنان در پاسخ به سئوالی درخصوص ضرورت بهره برداری از منابع نفتی لبنان و ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به این منابع در دریای مدیترانه، گفت: متاسفانه نزاع های کنونی در جهان عرب تنها در راستای منافع اسراییل بوده و تنش سیاسی در داخل لبنان نیز ما را از بهره برداری از این منابع نفتی باز داشته که در عمل این امر به منفعت اسراییل بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این امر مسئولیت بزرگی برای لبنان است، گفت: تجاوزهای اسراییل به حقوق ما مصیبت بار بوده و نیازمند حل و فصل است و تاکنون نتوانسته ایم بخاطر اختلافات داخلی، شورای امنیت و سازمان ملل را برای تامین منافع لبنان وادار کنیم.

امین جمیل افزود: بیشتر قطعنامه های بین المللی به نفع اسراییل و برای درهم شکستن اراده ما وضع شده تا نتوانیم از تمامیت ارضی و حقوق خود دفاع کنیم.

خاورم 2080** 2024** 1324
کد N54587

وبگردی