آفتاب

الجزیره: نتانیاهو از توافق هسته‌ای ژنو می‌ترسد

الجزیره: نتانیاهو از توافق هسته‌ای ژنو می‌ترسد

الجزیره در گزارشی تحلیلی به بررسی دلیل مخالفت‌های شدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای موقتی ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت که آشتی با ایران جایگاه این رژیم در منطقه را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: پس ازیک دهه بن‌بست، توافق موقتی تاریخی که در ژنو امضا شد نشان‌دهنده اولین پیروزی مهم برای ایران و شش قدرت جهانی است. رسیدن به یک توافق نهایی برای اسرائیل نیز یک پیرزی خواهد بود، زیرا تضمین می‌کند که ایران هرگز به توانایی تولید سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. پس چرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شدیدا با این توافق برد برد مخالفت کرده است و آن را یک اشتباه تاریخی خوانده است؟

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: ایجاد یک کشور فلسطینی که در "صلح و امنیت" در کنار اسرائیل به زندگی خود ادامه می‌دهد همواره از اولویت‌های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنار موضوع ایران بوده است. اگر قدرت‌های جهانی راهی برای حل موضوع هسته‌ای ایران پیدا کنند، بحران اسرائیل فلسطین باردیگر در رأس دستور کار جامعه بین‌المللی قرار می‌گیرد. گسترش خانه‌سازی‌های اسرائیل نقض قوانین بین‌الملل و مانعی برای روند صلح اسرائیل فلسطین است که فضایی را در اختیار دولت ائتلافی نتانیاهو قرار می‌دهد تا اجازه ساخت و ساز بیشتر را در مناطق اشغالی بدهد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: کاملا منطقی است که دولت ائتلافی نتانیاهو به حفظ وضعیت فعلی با فلسطین علاقه دارد. علاوه بر آن شکست توافق ژنو باعث می‌شود توجه جامعه بین‌المللی همچنان به ایران معطوف باشد، نه به روند صلح اسرائیل فلسطین. علاوه بر آن پایان دادن به موضوع هسته‌ای ایران باعث می‌شود کنفرانس سازمان ملل درباره خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای با اعتبار بیشتری به دستور کار قدرت‌های جهانی بازگردد. آنگاه نادیده گرفتن موضوع زرادخانه هسته‌ای اسرائیل تقریبا غیرممکن خواهد شد که این می‌تواند هژمونی تسلیحاتی منطقه‌ای اسرائیل را به خطر بیندازد.

در ادامه این گزارش آمده است: وضعیتی که پیش از توافق ژنو برقرار بود یعنی افزایش تحریم‌های شدید علیه ایران به علاوه تهدید نظامی مداوم باعث شد که ایران منزوی شود و اسرائیل و عربستان نفوذ ژئوپلتیک و نیز پیشرفت‌های اقتصادی و نظامی بیشتری در منطقه داشته باشند. در نتیجه تندرویان در اسرائیل و واشنگتن پیروزی حسن روحانی،‌رئیس جمهور میانه‌روی ایران و فضایی که او به دیپلماسی داده است را تهدیدی برای این وضعیت می‌دانند، زیرا طریقه برخورد روحانی با موضوع هسته‌ای می‌تواند به یک توافق نهایی احتمالی منجر شود. آشتی ایران با آمریکا که نتیجه چنین توافقی خواهد بود باعث تغییر تعادل قدرت در خاورمیانه می‌شود. در واقع حل این بحران در نهایت به مفهوم لغو تحریم‌ها و پایان دادن به انزوای ایران است. ایران پس از آن جایگاه عادی‌اش در منطقه را مجددا اختیار می‌کند و از نظر ژئوپلتیکی این کشور وزن زیادی را در خاورمیانه دارد.

این گزارش در ادامه با اشاره به تلاش‌های نتانیاهو برای ارائه چهره خصمانه‌ای از ایران با استناد به اظهارات غلطی درباره اینکه ایران در تلاش است اسرائیل و مردمش را کاملا از صفحه روزگار محو کند، نوشت: بسیاری از گروه‌های لابی تندرو و طرفدار اسرائیل مانند آیپک و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا مانند رابرت منندز، لیندسی گراهام و مارک کرک مرتبا به تقلید از نتانیاهو ایران را "یک تهدید برای موجودیت اسرائیل" می‌خوانند تا مانع آب شدن یخ روابط بین ایران و غرب شوند. توافق ژنو و کاهش تنش‌ها با ایران باعث سردی روابط بین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو شده است. اوباما تضمین کرده است که موفقیت توافق ژنو ایمنی مردم اسرائیل را حفظ خواهد کرد. اما موفقیت دیپلماسی باعث می‌شود حفظ ائتلاف ضدایرانی نتانیاهو از نظر سیاسی‌ برایش دشوار شود.

در پایان این گزارش می‌خوانیم: نتانیاهو که اخیرا به خاطر اظهارات تهدید آمیز علنی‌اش، مورد انتقاد ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل قرار گرفت اکنون با دولت آمریکا درگیر شده است و آخرین امیدش این است که کنگره آمریکا که به زودی تبلیغات انتخاباتی 2014 را آغاز می‌کند به نفع طرح تحریم‌های جدید علیه ایران رأی دهد تا به این صورت توافق ژنو از هم بپاشد.

انتهای پیام

کد N54512

وبگردی