آفتاب

کردهای عراق و بحران الانبار

کردهای عراق و بحران الانبار

بغداد-ایرنا-دولت عراق از هنگام شروع بحران اخیر الانبار که همزمان شد با ورود به سال نو مسیحی، علاوه بر القاعده و گروههای تکفیری، چالش دیگری هم دارد و آن جریان ها و شخصیت های سیاسی است که از سال 2003 زمان سقوط رژیم بعث، همواره منافع گروهی، قومی و فرقه ای را مقدم بر منافع ملی دانسته اند.

از جمله این جریان ها که در عراق نگاه چندان خوشبینانه ای به آنان وجود ندارد، جریان کردهای عراق است که دهه 90 میلادی و پس از پایان اشغال کویت توسط ارتش صدام حسین، در شمال این کشور یک دولت محلی تشکیل داده و در تمام 10 سال گذشته نیز همواره با دولت مرکزی بر سر مسایل مختلف اختلاف داشته اند.

ادعای ارضی بر استان کرکوک نفت خیز، ادعای بر خانقین نفتی در استان دیالی، ادعای ارضی به موصل، قراردادهای بین المللی نفت و گاز با شرکت های خارجی بدون هماهنگی و مجوز دولت مرکزی و اختلافاتی بر سر بودجه کردستان عراق و وضعیت پیشمرگان کرد، از جمله مسایلی بوده که به نوعی به استخوان در گلوی نظام جدید عراق تبدیل شده است.

واثق الهاشمی رییس مرکز مطالعات استراتژیک بغداد، برخورد جریان کردی در بحران اخیر را قابل انتقاد زیادی می داند و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد می گوید: کردها در موضوع اخیر، مواضع ضعیف و ناامید کننده ای اتخاذ کرده اند.

وی با بیان اینکه ˈشکی نیست که دست های خارجی در کار است و برای فروپاشی عراق، تلاش می کندˈ، گفت که به نظر می رسد کردها از بحران اخیر ناراضی نیستند، حتی اگر شده به جنگ شیعه و سنی دامن زده شود.

از دیدگاه برخی کارشناسان، شاید برای کردها، بحران اخیر یک گام به جلو در فروپاشی عراق و در نتیجه تشکیل دولت کرد باشد. مسعود بارزانی که به عقیده ناظران، از شرایط پیش آمده برای تکمیل پروسه قرارداد انتقال نفت با ترکیه سوء استفاده کرده است، تا پیش از تماس جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا، سکوت کرده و حتی براساس اطلاعاتی که واثق الهاشمی دارد، نیروهای پیشمرگ را به موصل اعزام کرده بود.

مسعود بارزانی بعد از حدود سه هفته از آغاز بحران اخیر در الانبار سکوت خود را بعد از آن شکست که بایدن در آن تماس تلفنی از وی خواست با دولت عراق در مبارزه با القاعده هماهنگ بوده و همکاری کند.

واثق الهاشمی معتقد است که جنگ اخیر یک مساله امنیت ملی است و همه گروهها و جریان های سیاسی باید دولت را حمایت کنند.

شاید بدبینانه باشد، اینکه تصور کنیم کردها شرایط را مناسب برخی اهداف خود یافته اند و تصور کرده اند که حلقه های وحدت عراق در حال از هم باز شدن است.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک بغداد اما تاکید دارد که 80 درصد عشایر الانبار با نیروهای مسلح هماهنگ بوده و علیه تروریست ها می جنگند و این یک امتیاز بزرگ است.

البته گزارش های خبرنگار محلی ایرنا از فلوجه حاکی است که برخی مردم شهرهای فلوجه و رمادی هم اگر واکنشی به تروریست ها نشان نمی دهند و ساکت هستند، به دلیل ترس و وحشتی است که القاعده به جان مردم انداخته است.

الهاشمی به نکته مثبت دیگری در بحران اخیر اشاره می کند، این است که هم اکنون دولت عراق در جنگ با تروریسم یک پشتوانه بین المللی و یک اجماع جهانی را پشت سر خود دارد. حتی کشورهایی که مخالف دولت عراق هستند، به خاطر جو حاکم جهانی، سکوت کرده اند و این نقش عراق را در مبارزه با تروریسم جهانی برجسته کرده است.

این تحلیلگر ارشد عراقی، ابراز امیدواری می کند که در سفر آتی جو بایدن به خاورمیانه که قرار است به زودی انجام شود، یکسری توافقات با کشورهای منطقه شکل بگیرد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، کار مبارزه علیه تروریسم را تسهیل خواهد کرد.

البته بسیاری از عراقی ها اعتقاد دارند که آمریکایی ها مهمترین گامی که می توانند در کمک به عراق در جنگ علیه تروریسم بردارند، علاوه بر تسلیح دولت عراق به سلاح های مدرن و دقیق که آمار تلفات غیر نظامیان را در جنگ ها کاهش می دهد، متقاعد کردن برخی کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان و قطر به دست کشیدن از حمایت القاعده و گروههای تکفیری و نیز پایان دادن به مداخلات این کشورها در امور داخلی عراق است.

برخی منابع خبری عراقی هم پیش بینی می کنند که در سفر آتی اسامه نجیفی به آمریکا، واشنگتن به وی و ائتلاف متحدون یک کارت زرد بدهد و از وی بخواهد که هماهنگی بیشتری با دولت داشته باشد.

ائتلاف متحدون، بعد از دستگیری احمد العلوانی نماینده رمادی در پارلمان عراق، در اقدامی شگفت انگیز، 44 نماینده خود را از پارلمان بیرون کشید تا به دولت فشار آورد.

با این حال، هفته گذشته، کلیه جلسات پارلمان عراق، بدون متحدون برگزار شد.

خاورم**1770**1515
کد N54275

وبگردی