آفتاب

تظاهرات در آنکارا علیه دولت اردوغان

تظاهرات در آنکارا علیه دولت اردوغان

هزاران تن از معترضان روز شنبه به خیابان‌های شهر آنکارا، پایتخت ترکیه آمدند تا علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور که با مناقشه تحقیقات ضد فساد علیه خود دست به گریبان است، تظاهرات کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت ترکیه همچنین اعلام کرد که ممکن است از طرح مناقشه برانگیز خود به منظور کاهش قدرت قضات این کشور عقب نشینی کند. این در حالی است که در پارلمان ترکیه پیش از دومین دور بحث بر سر پیش نویس یک لایحه در یکی از کمیسیون‌ها، درگیری‌های شدیدی میان نمایندگان رخ داد.

همزمان با بازگشت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پس از سفر یک هفته‌ای به جنوب شرق آسیا حدود 20 هزار تن از معترضان در میدان سیحیه شهر آنکارا تجمع کرده و شعار دادند: "انقلاب این ناپاکی را پاک خواهد کرد"، معترضان همچنین شعار می‌دادند "آن‌ها دزد هستند!"

برخی معترضان نیز دلارهای ساختگی با تصویر اردوغان بر روی آن را توزیع می‌کردند. تحقیقات ضد فساد علیه دولت ترکیه باعث به میان آمدن پای بسیاری از همپیمانان نزدیک اردوغان شده و دولت وی را دچار مشکل ساخته است. این چالش بزرگترین چالش برای 11 سال دوران قدرت اردوغان بوده است.

اردوغان وفاداران به فتح‌الله گولن، روحانی ترک تبعیدی در آمریکا را متهم به تحریک انجام این تحقیقات ضد فساد کرده است. جنبش متعلق به گولن در میان پلیس و قوه قضائیه ترکیه نفوذ زیادی دارد.

لامی اوزگن، یکی از رهبران معترضان اظهار داشت که این مناقشه باعث برملا شدن چهره حقیقی دولت و جنبش گولن شد.

وی تاکید کرد: این بحران به مردم نشان داد که چطور این افراد از مذهب و اتحاد سوء استفاده می‌کنند و در حقیقت پول و ثروت را می‌پرستند.

وی تاکید کرد: ما در این جنگ قدرت تماشاچیان صرف نخواهیم بود زیرا آن‌ها در حال دزدیدن حقوق ما و آینده کودکان ما هستند.

این در حالی است که وزیر دادگستری ترکیه اظهار داشت که دولت این کشور ممکن است از یک بسته اصلاحات که قرار بود به آن قدرت بیشتری بر سر انتصاب قضات و دادستان‌ها دهد، عقب نشینی کند.

بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه گفت: اگر گروه‌ها و احزاب سیاسی گرد هم آمده واتفاق نظر پیدا کنند این طرح پیشنهادی ممکن است متوقف شود.

این در حالی است که روز شنبه در کمیسیون قضایی پارلمان ترکیه پیش از دور دوم بحث بر سر این طرح پیشنهادی درگیری‌هایی رخ داد و رسانه‌ها گزارش دادند که سیاستمداران به سمت یکدیگر بطری آب معدنی و حتی دستگاه‌های آی پید پرتاب کرده و همدیگر را زیر مشت گرفتند.

انتهای پیام

کد N54103

وبگردی