آفتاب
با تاکید بر استقلال باسک برگزار شد؛

تظاهرات دهها هزار نفری مردم اسپانیا در حمایت از زندانیان اتا

تظاهرات دهها هزار نفری مردم اسپانیا در حمایت از زندانیان اتا

دهها هزار نفر از مردم اسپانیا شب گذشته در حمایت از اعضای زندانی گروه جدایی طلب اتا، در منطقه باسک دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خیابان های شهر بیلبائو شنبه شب صحنه تظاهرات دهها هزار نفر از مردم اسپانیا بود که اعلام می کردند این تظاهرات را در حمایت از حقوق بشر برگزار می کنند.

هر چند الجزیره شمار تظاهرات کنندگان را دهها هزار نفر اعلام کرده اما برخی رسانه ها نیز از حضور 100 هزار نفر در تظاهرات شب گذشته بیلبائو خبر می دهند. این تظاهرات در حمایت از 600 زندانی گروه اتا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، وضعیت زندانیان اتا، یکی از موضوعات چالش برانگیر میان دولت اسپانیا و این گروه جدایی طلب است. گروه اتا برای کسب استقلال در شمال اسپانیا و جنوبی غربی فرانسه به مدت چهار دهه مبارزاتی را انجام داد اما مقامات مادرید و پاریس از مذاکره با سران این گروه خودداری می کنند.

تظاهرات کنندگان علاوه بر شعارهایی در مورد عفو زندانیان، شعارهایی نیز در حمایت از استقلال باسک سر دادند. بیش از ۶۰۰ نفر از جدایی طلبان اتا در زندان هستند. این تظاهرات برای روز جمعه برنامه ریزی شده بود، که مقامات دولتی با آن مخالفت کرده و سپس به روز شنبه موکول شد.

جدایی‌ طلبان از سال ۱۹۶۸ جنبشی را برای کسب استقلال منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه به راه انداختند که بارها به خشونتهایی میان آنها و نیروهای دولتی انجامید.

اتا در سال ۲۰۰۶ میلادی به دولت اسپانیا اعلام آتش بس کرد که از سوی دولت رد شد اما اکنون گروه در سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام کرد که مبارزه مسلحانه را کنار می گذارد.

کد N54075

وبگردی