آفتاب

اوجالان: نمی‌توان روند صلح را در برزخ نگه داشت

اوجالان: نمی‌توان روند صلح را در برزخ نگه داشت

رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در بیانیه‌ایی ضمن هشدار نسبت به اینکه روند صلح ایجاد شده توسط دولت ترکیه نمی‌تواند برای همیشه در حالت بلاتکلیفی و برزخ بماند، خطاب به دولت اردوغان تاکید کرد تا کاری انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه در بیانیه‌ای گفت: با وجود تمامی موانع، تمایل ما برای صلح همانند روز اول مشخص و قاطعانه است اما دولت ترکیه باید بداند که این روند صلح نمی‌تواند برای همیشه در حالت بلاتکلیفی و برزخ باقی بماند.

پیغام اوجالان توسط قانونگذاران حامی کردها که در زندان با وی دیدار داشتند، به دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه منتقل شد.

اوجالان پس از ماه‌ها مذاکرات محرمانه با آژانس جاسوسی ترکیه مارس سال گذشته میلادی اعلام آتش‌بس کرد. اما پس از آنکه شبه‌نظامیان پ.ک.ک اعلام کردند که عقب‌نشینی خود از خاک ترکیه را به حالت تعلیق درآورد‌ه‌اند، این روند صلح در سپتامبر سال گذشته به حالت تعلیق درآمد. شبه‌نظامیان پ.ک.ک دولت را به ناکامی در تحقق اصلاحات تعهد شده متهم کردند.

اوجالان در بیانیه خود افزود: اگر جنگ جهنم است، صلح بهشت است. ما یکی از پاهای خود را از جهنم بیرون آورده‌ایم اما در برزخ مانده‌ایم چرا که موانع اجازه نمی‌دهند که ما پای دیگرمان را نیز از جهنم خارج کرده و وارد بهشت شویم.

دولت ترکیه دسامبر سال گذشته میلادی رسما بسته اصلاحات با هدف تقویت حقوق جامعه کردهای ترکیه را به پارلمان ارائه داد. اما کردها می‌گویند، این اصلاحات انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده و آن‌ها خواستار آزادی فعالان سیاسی و زندانیان کرد، لغو ممنوعیت تدریس زبان کردی در مدارس دولتی و کاهش 10 درصدی حداقل رای لازم برای ورود به پارلمان به منظور تضمین کرسی‌ها هستند.

اوجالان در این بیانیه گفت: الان زمان آن فرا رسیده است تا برنامه‌های قانونی را که به دلایل مختلف به طول انجامیده ایجاد کنیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش بحران اخیر ترکیه افزود: تحولات اخیر نشان می‌دهد که قدرت‌های ضددموکراتیک و خواستار جنگ در داخل و خارج به توطئه‌های خودشان سرعت می‌بخشند مگر آنکه روند صلح نهایی شده و یک کشور کاملا دموکراتیک ساخته شود.

انتهای پیام

کد N54068

وبگردی