آفتاب
در اعتراض به یک طرح دولت/

مجلس ترکیه متشنج شد، نمایندگان به زد و خورد پرداختند

مجلس ترکیه متشنج شد، نمایندگان به زد و خورد پرداختند

آنکارا- ایرنا- نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و احزاب مخالف دولت این کشور روز شنبه در جریان بررسی طرح دولت برای محدود کردن اختیارات شورای عالی قضات در کمیسیون دادگستری با یکدیگر درگیر و به زد و خورد پرداختند.

به گزارش ایرنا، درگیری میان نمایندگان عضو کمیسیون دادگستری مجلس ترکیه هنگام بررسی طرح تغییر ساختار مجمع عالی قضات و دادستان ها (که اختیارات گسترده ای به وزیر دادگستری ترکیه به عنوان رئیس این مجمع می دهد) روی داد و رئیس کمیسیون ناگزیر شد برای مدتی جلسه را تعطیل کند.

نمایندگان حزب مخالف جمهوریخواه خلق شعارˈ همه جا رشوه همه جا فسادˈ سر دادند.

مشاجره لفظی میان نمایندگان مجلس به ناسزاگویی و کتک کاری کشید.

شورای عالی قضات و دادستان های ترکیه روز جمعه با محکوم کردن طرح دولت برای محدود کردن اختیارات این شورا، اصلاحات پیشنهادی دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ را مغایر با قانون اساسی دانست.

شورای عالی قضات و دادستانان ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: به موجب اصلاحیه پیشنهادی، شورا باید به وزارت دادگستری گزارش کار بدهد که این اصلاحیه بر خلاف قانون اساسی و ماهیت مستقل شورا است.

دولت ترکیه روز چهارشنبه با ارایه طرحی از سوی نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ به مجلس ملی ترکیه خواهان تغییر ساختار شورای عالی دادستان ها و قضات این کشور شده بود.

در راستای طرح پیشنهادی نمایندگان حزب عدالت و توسعه، اختیار انجام تحقیقات و اعلام مجازات به اعضای این شورا از مجمع عمومی سلب و به رییس شورا که وزیر دادگستری است، واگذار خواهد شد.

به گفته کارشناسان آگاه، تصویب طرح یاد شده به صورت فعلی شورای عالی دادستانها و قضات ترکیه را که عالی ترین مرجع رسیدگی به امور دادستانها و قضات ترکیه است را به صورت سازمانی تحت اداره وزارت دادگستری ترکیه در آورده و استقلال قضات و دادستانها را زیر سوال خواهد برد.

خاورم /2010 * 230 ** 1514
کد N53721

وبگردی