آفتاب

پرونده قضایی سران سابق ارتش ترکیه تجدید دادرسی می شود

پرونده قضایی سران سابق ارتش ترکیه تجدید دادرسی می شود

آنکارا - ایرنا- انجمن عالی قضات و دادستان های ترکیه با تجدید دادرسی سران سابق ارتش این کشور متهم به اقدام به کودتا علیه دولت آنکارا در پرونده ارگنه کن موافقت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه، این انجمن موافقت خود را با تجدید دادرسی متهمان به براندازی و اقدام به کودتا علیه دولت آنکارا در دادگاهی در استانبول اعلام کرد.

براساس این گزارش این تصمیم در پی درخواست وکلای ˈ ایلکر باغبوش ˈ رییس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه که در زندان بسر می برد ، صورت می گیرد.

تجدید دادرسی صدها تن از افسران ارشد ترکیه که به اتهام کودتا محاکمه و زندانی شده اند در پی بروز تنش سیاسی و ادعاهایی مبنی بر نبود استقلال قوه قضاییه ،کودتای قضایی و تشکیل دولت موازی در این کشور،به موضوع روز جامعه ترکیه بدل شده است.

موضوع دادرسی دوباره در مورد پرونده جرایم فرماندهان ارتش ترکیه همزمان با بروز تنش سیاسی در پی رسوایی اقتصادی در این کشور که در پی عملیات 17 دسامبر گذشته پلیس استانبول به دستور قوه قضائیه به وقوع پیوست ، در حالی مطرح می شود که ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه پیش از ترک استانبول به سوی توکیو در هفته گذشته یکبار دیگر نظر موافق دولت متبوعش در این زمینه را اعلام کرد.

سخنان اردوغان در پی سخنان ˈیالچین آکدوغانˈ نماینده مردم آنکارا از حزب حاکم عدالت و توسته ˈآکˈ و مشاور عالی سیاسی اردوغان و برخی از شخصیت های شاخص سیاسی ترکیه در خصوص اینکه افسران ارشد ترکیه گرفتار دسیسه ˈدولت موازیˈ در ترکیه شده اند، تامل برانگیز بود و نشان می داد دولت اردوغان به طور جدی در صدد رویارویی با قوه قضائیه است.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به دیدارش با ˈمتین فیضی اوغلوˈ رییس اتحادیه کانون وکلای این کشور گفت: فیضی اوغلو در خصوص بازشدن راه تجدید دادرسی و اصلاحاتی که باید در قوانین داده شود، پیشنهادهایی ارایه کرده است که از نگاه دولت آنکارا مثبت و مقرر شد که در هفته جاری نشست هایی با وزارت دادگستری داشته باشند.

بر اساس این گزارش ، دولت ترکیه همزمان قصد دارد در قانون محاکمه مجرمین و قوانین و مقررات انتخاب اعضا برای شورای عالی قضات و دادستانهای ترکیه تجدید نظر اساسی کند.

خاورم ** 230 **1010
کد N53600

وبگردی