آفتاب
استاد دانشگاه کارتاگ:

سیاست های واشنگتن توافقنامه ژنو را تهدید می کند

سیاست های واشنگتن توافقنامه ژنو را تهدید می کند

یک استاد دانشگاه آمریکایی سیاست های سناتورهایی آمریکایی را تهدید کننده توافقنامه هسته ای ژنو خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرتور کایر استاد دانشگاه آمریکایی کارتاگ و نویسنده کتاب "بعد از جنگ سرد" در مطلبی در سایت nwi به انتقاد از سیاست های واشنگتن در قبال ایران پرداخته و آنها را تهدید کننده توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 خوانده است.

وی می نویسد: سناتورهای جاه طلب آمریکایی به یکباره شروع به تلاش برای از بین بردن توافق هسته ای شکننده موقت ژنو کرده اند.

این استاد آمریکایی با اشاره به تلاش گروهی از سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران که از دیدگاه ایران به منزله مرگ توافقنامه ژنو خوانده شده است با ذکر دلایلی به اشتباه بودن سیاست سناتورهای تندروی آمریکایی می پردازد.

"کایر" می نویسد در این خواسته سناتورهای آمریکایی چشم خود را به برخی از حقایق موجود بسته اند.

اولا اینکه هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است و این کشور همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خوبی داشته است.

ثانیا برخلاف آنچه که بعضا از برخی رهبران ایرانی شنیده می شود که آمریکا و رژیم اسرائیل را تهدید می کنند ایرانی ها همواره از خود خویشتنداری نشان داده و به زور متوسل نشده اند حتی در موادی که مورد حمله قرار گرفته اند مثلا در زمان حملات شیمیایی صدام  به ایران که در آن زمان متحد آمریکا بود، ایران هیچ اقدام تلافی جویانه ای نکرد. یا در همان سال بعد از حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران که موجب کشته شدن 300 مسافر ایرانی شد با پاسخ ایران مواجه نشد و نهایتا از طریق گفتگو مسئله حل و فصل شد.

ثالثا با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم سنگین علیه ایران از سوی آمریکا و متحدانش از سال 2012 هنوز ایرانی ها خواستار تعامل با گروه 1+5 هستند.

وی در ادامه تلاش کنگره و سناتورهای آمریکایی برای تحمیل سیاست خارجی به دولت اوباما را که اعلام کرده در صورت تصویب تحریم های جدید علیه ایران آنها را وتو خواهد کرد می نویسد: رابعا از نظر تاریخی و قانونی سیاست خارجی آمریکا امری است که باید در دست رئیس جمهور آمریکا باشد.

این استاد آمریکایی با اشاره به جاه طلبی های سناتورهای آمریکایی و تلاش آنها برای تحمیل سیاست خارجی به دولت اوباما می نویسد: اوباما با چالشی جدی روبرو خواهد بود.

 

 

 

کد N53537

وبگردی