آفتاب

کرباسچی : دولت یازدهم به دنبال باندبازی های نامرئی نیست

کرباسچی : دولت یازدهم به دنبال باندبازی های نامرئی نیست

تهران- دبیر کل حزب کارگزاران با بیان این که به نظر می رسد شخص آقای رییس جمهوری و بسیاری از همکاران و همفکران ایشان برخلاف برخی مسئولان دولت های نهم و دهم مواضع مشخص و مثبتی نسبت به فعالیت های حزبی شفاف داشته باشند، گفت: این دولت به دنبال باندبازی های نامرئی نیست.

به گزارش ایرنا از هفته نامه آسمان، غلامحسین کرباسچی در پاسخ به پرسش های خوانندگان این نشریه که امروز منتشر شد، افزود: احزاب نیز اگر بتوانند از این فرصت استفاده کرده و با تحلیل و روش های عقلانی و اعتدالی زمینه تثبیت و گسترش فعالیت هایشان را فراهم آورند، امیدواری به تحکیم مبانی حزب بیشتر می شود.

وی درباره حضور این حزب در انتخابات آتی مجلس نیز اظهار داشت: در انتخابات آتی تلاش می کنیم همراه وهماهنگ با سایر گروه های اصلاح طلب و اعتدال گرا حضوری فعال داشته باشیم.

کرباسچی ادامه داد: بنابر مصوبات شورای مرکزی حزب کارگزاران و نظرات دوستان، حزب در حال افزایش اعضای شورای مرکزی و تشکیل ستاد مرکزی در تهران است که به زودی جزییات آن اعلام می شود.

دبیر کل حزب کارگزاران درباره حضور اعضای این حزب در دولت یازدهم نیز گفت: در دولت فعلی صرف نظر از حضور و مسئولیت برخی اعضای حزب در سمت های مختلف، حتما به دلیل همفکری و کار جدی که در انتخابات ریاست جمهوری شده است این دولت را جدا از مجموعه گروه های اصلاح طلب و اعتدال گرا نمی دانیم.



** دولت یازدهم انگیزه های برتری جویی شخصیتی ندارد

کرباسچی هم چنین درباره نحوه تعامل دولت تدبیر و امید با مجلس عنوان کرد: برخورد و تعامل هر کسی و هر جناحی بیش از هرچیز ناشی از منش، شخصیت و نوع تفکر درونی خود اوست.

وی، تصریح کرد: آقای روحانی و تیم همراه او چون با تحلیل و بینشی وارد صحنه سیاسی کشور شده اند که نه عقده های سرکوب شده قبلی خود را می خواهند جبران کنند و نه انگیزه های برتری جویی شخصیتی دارند، بیشتر تلاش می کنند فضای تعامل و همدلی را تقویت کنند.

دبیر کل حزب کارگزاران، خاطر نشان کرد: بدیهی است این حرکت از خود افراد و از همانجا که دیگران برخورد منفی می کنند باید شروع شود، به نظر من منفی ترین آدم های سیاسی که در جبهه مقابل هستند امروز برای صبر و متانت و اخلاق و قانون مداری دولتمردان ارزشی بیش از آن چه در گذشته می دیدند، قایل هستند.

کرباسچی با بیان این که ˈمردم نیز به نظر من تفاوت این دو دیدگاه و عملکرد را می بینندˈ، افزود: چون همه سیاستمداران ما به هر حال مهم ترین و اصلی ترین پشتوانه شان مردم و اقشار آگاه جامعه هستند، نهایتا این رفتار به نفع دولت و جریانی است که از خود صبر و متانت در مقابل سوء رفتارها نشان می دهد.



** کم توجهی به جوانگرایی اشکالی جدی برای احزاب

دبیر کل حزب کارگزاران درباره جوان گرایی احزاب هم گفت: اشکال کم توجهی به جوانگرایی و تربیت مدیران جدید اشکالی جدی برای همه احزاب و دسته جات سیاسی به خصوص اصلاح طلبان است.

کرباسچی ادامه داد: من قبول دارم که باید همه به صورت جدی به این مساله بیندیشند و از افراد با تجربه و کم سن تر به عنوان مشاور استفاده شود؛ در عین حال باید مدیران در همه سطوح با مبانی فکری دولت آشنا باشند.



** دولت با برنامه ریزی و پرهیز از شتابزدگی حرکت کند

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان این که این دولت بعد از دولتی روی کارآمده که کشور را با مشکلاتی عدیده روبه رو کرده بود، اضافه کرد: به تعبیری، هشت سال مشکلات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تشنج ها و اختلافات سیاسی در عرصه داخلی و خارجی مخصوصا از سوی مدیران دولت وقت در آن دمیده شده بود.

کرباسچی افزود : در نتیجه، دولت کنونی می تواند با آرامش بخشی به جامعه، جلوگیری از افراط و تفریط، سوق دادن همه گروه ها به سوی اخلاق و اعتدال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حرکت کند که این فرصت را می توان نقطه قوت دولت دانست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر میراث دولت نهم ودهم که تاثیرات منفی بر جامعه ایجاد کرده و فشاری که بر مردم وجود دارد ممکن است باعث عجله داشتن دولت در رفع مشکلات عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد که این می تواند نقطه ضعفی برای دولت تلقی شود.

دبیرکل حزب کارگزاران افزود: البته این ضعف دولت آقای روحانی نیست و ناشی از شرایط است، به هرحال باید برنامه ریزی شود تا دولت هم مطالبات مردم را بتواند پاسخ دهد و هم برخورد عجولانه ای نشود.



**گردهمایی احزاب اتفاق جدیدی است/ انتخابات به صورت حزبی برگزار شود

غلامحسین کرباسچی در بخش دیگری از پاسخ به سوالات در مورد نگاه دولت یازدهم به مطبوعات و احزاب گفت: درباره توقیف رونامه بهار باید گفت که وزیر ارشاد، مخالفت خود را با این نوع برخورد با مطبوعات اعلام کرده است.

وی، ادامه داد: در مورد احزاب هم همین که با گذشت سی وچند سال از انقلاب برای اولین بار وزیر کشور ده ها حزب و تشکل سیاسی از جریان های مختلف را گرد هم می آورد تا با آن ها صحبت کند، اتفاق جدیدی است.

دبیرکل حزب کارگزاران تاکید کرد: البته صرف این کار کافی نیست ، بلکه باید شرایطی به وجود آید تا همه احزاب از طیف های مختلف، امکان حضور در صحنه را پیدا کنند.

کرباسچی افزود : به هر حال این اقدام وزارت کشور نشانه توجه دولت در شش ماهه اول فعالیت خود به فعالیت احزاب و توسعه سیاسی است، حتی اگر آن را صرفا حرکتی نمادین بدانیم.

وی ادامه داد: اگر خانه احزاب بازگشایی شود ، موانع فعالیت برخی احزاب برداشته شود و قانون انتخابات نیز به شکلی اصلاح شود که انتخابات به صورت حزبی برگزار شود، قطعا گام های مهمی به سمت توسعه فعالیت های احزاب در کشور برداشته خواهد شد.



**جناح های مختلف حاضر در دولت از رفتارهای گذشته فاصله بگیرند

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان این که دولت آقای روحانی دولتی است که خواسته از همه گروه ها و جناح ها استفاده کند و اعتدالی باشد، افزود: مهم این است افرادی که در بخش های مختلف دولت حضور دارند حتی اگر در دولت قبل و یا جریان های حامی سایر نامزدها حضور داشته اند، از روش های گذشته فاصله بگیرند.

کرباسچی تاکید کرد: من کلیت این مساله را نمی پذیرم که همه انتصابات انجام شده از افراد غیر اصلاح طلب و یا مخالفان اصلاحات بوده است. دولت باید مراقب باشد افراد، رفتارهای گذشته را تکرار نکنند و آن راه غلط را ادامه ندهند.



** فضا برای فعالیت سیاسی بازتر شود

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در باره آزادی فعالیت های سیاسی اظهار داشت : توقع داریم در دولت آقای روحانی فضای بازتری برای فعالیت سیاسی فراهم شود و کسانی که از دولت انتقاد دارند و هم چنین کسانی که حامی این دولت بوده وهستند، بتوانند دیدگاه ها و مواضع و انتقادات خود را بیان کنند.

وی با رد ادعای اینکه حزب کارگزاران تا آستانه انحلال پیش رفته بود، گفت : تخلفات و جرایم احتمالی احزاب باید در یک دادگاه سیاسی و با حضور هیات منصفه سیاسی بررسی شود.

دبیر کل حزب کارگزاران گفت: در واقع، انتظار داریم موافقین دولت هم به اندازه مخالفان آن آزادی داشته باشند و شرایط سالم، آزاد و قانونی برای فعالیت احزاب فراهم شود.

کرباسچی تصریح کرد: برخورد با احزاب هم باید مبتنی بر قانون باشد و نه احیانا رفتارهای احساسی و هیجانی .

سیام(1)1429 / 1449
کد N53495

وبگردی