آفتاب

ترکیب اولیه کابینه لبنان بعد از ۸ ‌ماه چانه‌زنی

ترکیب اولیه کابینه لبنان بعد از ۸ ‌ماه چانه‌زنی

گروه بین‌الملل: پس از آنکه لبنان حدود یک سال را بدون وجود دولتی رسمی گذراند، این روزها زمزمه‌های تشکیل دولت در این کشور به گوش می‌رسد اما هنوز تردیدهایی درباره عملی‌شدن این زمزمه‌ها باقی است.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
پس از آنکه لبنان حدود یک سال را بدون وجود دولتی رسمی گذراند، این روزها زمزمه‌های تشکیل دولت در این کشور به گوش می‌رسد اما هنوز تردیدهایی درباره عملی‌شدن این زمزمه‌ها باقی است.

روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی با اشاره به آغاز تلاش‌های جدی و جدید برای تشکیل دولت در لبنان، آورده است که به‌صورت اولیه توافقاتی درباره تشکیل دولت براساس ترکیب 38 (8-8-8) حاصل شده است.براساس این گزارش، یکی از محورهای توافقات و تفاهمات میان طرف‌های لبنانی، اصل گردش تصدی وزارتخانه‌ها میان گروه‌های سیاسی و مذهبی است که گویا به پیشنهاد حزب المستقبل به ریاست سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان صورت گرفته است.

نبیه‌بری، رئیس پارلمان لبنان با مثبت‌خواندن شرایط و تلاش‌ها برای تشکیل دولت، تصریح کرده که هرچند هنوز به نتایج ملموسی دست نیافته‌ایم، باید روند تشکیل دولت به‌منظور از میان برداشتن خلأ سیاسی و در نتیجه تنش‌های امنیتی تسریع شود.
در پی استعفای نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشین در بهار گذشته، لبنان 8‌ماه است که دولت ندارد و در این مدت دولت میقاتی متولی اداره امور تا زمان تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری تمام سلام است. افزون بر این، دوره ریاست‌جمهوری میشل سلیمان هم در فروردین آینده پایان می‌یابد و هنوز معلوم نیست که آیا دوره ریاست‌جمهوری سلیمان تمدید خواهد شد یا اینکه شخصیت دیگری برای این سمت انتخاب خواهد شد.

اما درباره ترکیب کابینه آتی، برخی منابع آگاه به روند تشکیل دولت، کیفیت توزیع کرسی‌های وزارتی را تشریح کردند. براساس این منابع، کابینه مرکب از 38خواهد بود و‌ 8کرسی به گروه 8مارس (حزب‌الله و احزاب متحد) تعلق می‌گیرد که از این تعداد، 4کرسی به شیعیان واگذار می‌شود و بقیه به متحدان حزب‌الله، بدون آنکه وزرای کنونی تغییر کنند و وزارت دارایی به یکی از 4وزیر شیعی واگذار می‌شود.

در این میان، ‌8کرسی هم به احزاب مستقل تعلق می‌گیرد. 8کرسی دیگر هم به گروه 14مارس (سعد حریری و متحدانش) واگذار شده و 4کرسی باقیمانده دیگر به 2شخصیت سنی و 2شخصیت درزی واگذار می‌شود. اما در این بین، عربستان از قدرت‌های صاحب نفوذ در میان احزاب لبنانی، تشکیل دولت را به واگذاری وزارتخانه‌های خارجه و کشور به گروه 14مارس(جریان حریری) منوط کرده است.

درپی موضع‌گیری‌های عدنان منصور، وزیر خارجه کنونی لبنان در کنفرانس‌های عربی و بین‌المللی در دفاع از دولت سوریه و حزب‌الله، عربستان اکنون به‌دنبال آن است تا این وزارتخانه به گروه 14مارس مخالف سوریه واگذار شود. درباره وزارت کشور هم عربستان به‌دنبال به‌دست گرفتن نظارت بر امنیت داخلی لبنان است. این درحالی است که حزب‌الله لبنان چندان تمایلی به واگذاری وزارت کشور به 14مارس و به‌دست‌گرفتن وزارت دارایی ندارد و بر ضرورت بقای وزارت ارتباطات در دست خود تأکید می‌کند، همانطور که میشل عون بر بقای وزارت نیرو در دست جریان خود اصرار دارد.

به موازات این تحرکات، دیدارهایی میان سران گروه‌ها و احزاب صورت‌گرفته و انتظار می‌رود در روزهای آینده میان نبیه‌بری و فؤاد السنیوره نخست‌وزیر پیشین لبنان و پس از آن احتمالا دیداری میان رئیس‌جمهور و نبیه‌بری و دیداری میان تمام سلام و سعد حریری در یکی از پایتخت‌های اروپایی برگزار شود.به حرکت درآمدن چرخه متوقف‌شده تلاش‌ها برای تشکیل دولت در لبنان پس از آن حاصل شده که برخی منابع و شخصیت‌ها اعلام کردند عربستان سرانجام با ایده تشکیل دولت فراگیر بدون حذف هیچ گروه یا حزبی موافقت کرده است.

پیش از این، عربستان ازطریق متحدان 14مارسی خود همه تلاش خود را به‌کار گرفته بود که مانع حضور حزب‌الله در تشکیل دولت جدید شود و این امر مهم‌ترین چالش فراروی تلاش‌های تمام سلام برای تشکیل دولت جدید بود. هنوز معلوم نیست انگیزه عربستان از تغییر موضع ناگهانی‌اش چه بوده است اما به‌صورت اولیه می‌توان تأکید کرد که این امر بیش از همه نشان می‌دهد که تشکیل دولت در لبنان از طریق حذف احزاب سیاسی به‌ویژه حزب‌الله امری بعید و ناممکن به‌نظر می‌رسد.

کد N53321

وبگردی