آفتاب

هاشمی رفسنجانی:از وضعی که دولت یازدهم دارد راضی هستم

هاشمی رفسنجانی:از وضعی که دولت یازدهم دارد راضی هستم

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن اظهار امیدواری برای اصلاح مسیرصداوسیما برای رسیدن به جایگاه درخور رسانه ملی و فرآگیر که مایه آرامش جامعه باشد نه زمینه ساز رشد و گسترش اختلافات، تاکید کرد: برخی ها هیچ مایل نبودند چنین دولتی سر کار بیاید و طبعاً نمی خواهند همکاری کنند و حتی می خواهند به گونه ای بر وفق سیاست ها و افکار خودشان باشد ولی آقای روحانی پای وعده هایش ایستاده و عقب نشینی نکرده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گفت‌وگویی ب در ارزیابی چهار ماه عملکرد دولت یازدهم گفت: مجموعاً از وضعی که الان دولت یازدهم دارد؛ راضی هستم .

وی اضافه کرد:اولاً از قدیم و از اوایل انقلاب با افکار ؛ عقاید و سلیقه های آقای روحانی آشنا بودم و تا الان کاملاً ایشان را می پسندم . قبل از اینکه خودم نامزد شوم، از ایشان خواسته بودیم که نامزد شوند و شدند. بنابراین همان کسی است که ما مایل هستیم این مسئولیت را در این مرحله حساس داشته باشد.ثانیاً در این مدتی که دکتر روحانی و همکاران کارکردند، نشان دادند که هم مشکلات و هم راهکارهای حل آنها را می شناسد .البته قسمتی چینش همکاران بوده که در مجموع باید تشکر کنیم. ایشان تلاش کرده نیروهایی را بیاورد که هم معتدل - سلیقه های مختلف در بین اعتدالیون هستند- ، هم کاری و هم کار بلد باشند . به نظرم کابینه ایشان مجموعه قابل قبولی برای این مقطع و شرایطی که داریم ؛ هستند. بدون در نظر گرفتن شرایط، مجلس، فضا و خیلی موارد دیگر ؛نمی توان کاری کرد.آقای روحانی این شرایط را در نظر گرفتند و با توجه به این ها؛به نظرم کابینة مطلوبی است. در سطح استانداری ها هم که تا به حال تقریباً تمام شده است ، به نظرم با همان آهنگ حرکت کردند. الان دیگر معاونان رئیس جمهور و وزرا در کابینه هستند و معاونان وزرا هم گرایش هایی شبیه به وزیرشان دارند . مجموعاً فکر می کنم چینش نیروها رضایت بخش است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد:از لحاظ اظهار افکار ؛ آقای روحانی از آنچه که در تبلیغات شان می گفتند؛ هیچ عقب نشینی نکردند که بسیار قابل توجه است . چون گاهی انسان هایی هستند که در انتخابات وعده های زیادی می دهند و اظهار نظر هایی می کنند ، اما وقتی به عمل می رسند؛ ممکن است فراموش کنند. اما ایشان فراموش نکرده و به همه آن ها وفادار است. ممکن است هنوز فرصتی پیش نیامده که انجام بدهد، اما هنوز روی نظر خودش ایستاده است.

وی ادامه داد:در مورد عملکرد میدانی هم ، ما روی این فرض ایشان را مناسب می دیدیم و خودشان هم اهمیت می دادند .الان بخشی از مشکلات ما ناشی از تحریم های خارجی و روابط داخلی ماست که یک نقطه اساسی است .اگر آن را اصلاح کنیم ؛ کار داخلی آسان تر می‌شود . پس چینش مدیران به خوبی انجام شده و قدم اول اجرایی هم به خوبی برداشته شد .ایشان دنبال حل مشکلات خارجی هستند که خیلی دست و پاگیر و مزاحم است. در اینجا هم گام اولشان را خوب برداشتند. به نظرم خیلی خوب و با سرعت مطلوب به توافقی رسیدند که معمولاً باور نمی شد به اینجا برسیم البته همین جا بعضی از افراد منتقد می گویند که ما امتیازاتی دادیم که من این را قبول ندارم. منتها توضیح دادن اینکه چرا امتیاز ندادیم ؛کار آسانی نیست . گفتن بعضی موارد ممکن است مانعی در راه اجرا پیش بیاورد؛ ولی واقعاً من که آشنا به مشکلات هستم، می دانم که امتیازی یک طرفه ندادیم . نفعی که هم ما بردیم و هم همه آنها بردند؛ یعنی برد – برد این است که هم ملت ما و هم دنیا که از یک وضع بحرانی در خیلی جاها بخاطر این مساله نگران بودند ؛آرامش پیدا کرد . خیال همه جمع شده که داریم در مسیر حل پیش می رویم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه مصاحبه خود با انتخاب در تحلیل مقاومت ها و کار شکنی‌های ویژه‌ای که پیش روی دولت یازدهم و بر مبنای آن هر اتفاق، خطا و شبه خطایی را تبدیل به یک معضل پیچیده می کنندگفت: این ؛تحلیل روشنی دارد . آنها که این کارها را می کنند؛ هیچ مایل نبودند چنین دولتی سر کار بیاید و طبعاً نمی خواهند همکاری کنند و حتی می خواهند به گونه ای بر وفق سیاست ها و افکار خودشان باشد. بالاخره تفاوت افکار و اهداف بوده و وقتی می بینند بر اساس تفکرات آنها عمل نمی شود؛ می خواهند انتقاد کنند . این عکس العمل ها و آن عدم موافقت ها یک مقدار طبیعی است . آنها فکر می کردند برنده هستند و نشد و وضع دیگری شد .

وی یادآور شد:البته همه اینگونه نیستند و اکثریت طرف مقابل پذیرفتند و همکاری می کنند . اقلیتی ایستاده اند و منتقد هستند و دولت هم نمی تواند به منتقد خیلی اعتراض کند . منتقد اگر از روی وظیفه شناسی و با سبک درست انتقاد کند؛ مفید و موثر است و انتقادش نتیجه می دهد و ممکن است مسیر خیلی مواردرا اصلاح کند؛ ولی اگر از روی تمایلات خیالی؛ جناحی و یا به ادله دیگری باشد که اصالتی ندارد ؛ مضر است من فکر می کنم غیر طبیعی نیست و ما منتظر چنین وضعی بودیم که بعد از استقرار دولت ؛ چنین مواردی پیش می آید. دولت هم با متانت؛ انتقادات و حزفها را تحمل و در جای خودش هم اقدام می کند. به نظرم فضا بد نیست ؛ منتها انتظار نمی رود در یک کشور آرمانی اسلامی با این سرعت این گونه عمل شود. انشاء الله کم کنند . البته انتقاد خوب است و باید انتقاد داشته باشند ؛ منتها با شیوه های مناسب تر باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارزیابی پرداختن صدا و سیما به وقایع خرداد 88 با وجود گذشت 4 سال از این وقایع گفت: به هر حال آنچه که میل همه ما ست ؛ این است که صدا و سیما حالت کاملاً ملی داشته باشد و پوشش کامل برای همه نیروهای وفادار به انقلاب داشته باشد و تبعیضی قائل نشود و به جای دامن زدن به اختلافات ؛ باید آرامش ایجاد کند که ان شاء الله اینگونه شود.

وی در توضیح تعبیری که چندی قبل با عنوان« جعبه سانسور» ، داشت نیز توضیح داد: مخصوص صدا و سیما نبوده ؛ منظور از جعبه سانسور همه رسانه هایی بودند که حرف ها را سانسور می کنند و حرف خودشان را یک طرفه و گزینشی می زنند، گفتم که این ها تاثیر منفی برای خودشان دارد . چون مردم واقعیت را می فهمند و لذا تاثیر اساسی طولانی مدت ندارد و ممکن است موقتاً اثری داشته باشد . فقط صدا و سیمای خودمان را نگفتم ؛ همه رسانه هایی که این آلودگی را دارند؛ مورد نظرم بودند.

انتهای پیام

کد N53043

وبگردی