آفتاب

"آمریکا برای روابطی جدید با کوبا آماده است"

"آمریکا برای روابطی جدید با کوبا آماده است"

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا گفت، واشنگتن برای ایجاد روابطی جدید با کوبا آماده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با این حال ادوارد الکسی لی از وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هرگونه بهبود روابط باید با همکاری و با آزادی‌های بیشتر سیاسی در کوبا همراه باشد.

وی افزود: هر دو کشور در روزهای اخیر مذاکرات بسیار سازنده و موثری در مساله مهاجرت و دیگر مسائل برگزار کرده‌اند.

اما وی به جزئیات آنچه که آن را "پیشرفت چشمگیر" می‌داند، نپرداخت.

ادوارد الکس لی که در سفری رسمی به کوبا به سر می‌برد، افزود: واشنگتن و هاوانا به دنبال ادامه این مذاکرات هستند. با وجود روابط دشوار میان این دو کشور، ما قادریم تا محترمانه و حساب شده با یکدیگر صحبت کنیم.

وی در کنفرانسی خبری در هاوانا گفت: آمریکا خواستار تغییری اساسی در رفتار دولت کوبا با مردمش است. ما می‌خواهیم از جانب دولت کوبا شاهد احترام به مردم کوبا برای آنکه بتوانند آزادانه نظرات خودشان را بیان کنند و بدون ترس از دستگیری از دولت شکایت کنند، باشیم.

مذاکرات میان کوبا و آمریکا در سال 2011 میلادی به حالت تعلیق درآمد اما از ژوئیه سال گذشته میلادی از سر گرفته شد.

آمریکا و کوبا بیش از پنج دهه است که روابط دیپلماتیک رسمی را قطع کرده‌اند.

این مذاکرات بر مسائل دیگری همچون امنیت هوایی، همکاری در اقدامات مقابله با مواد مخدر، یادداشت‌ تفاهم‌ها در خصوص آمادگی برای نشست‌های نفتی و از سرگیری فعالیت سرویس‌های پستی میان دو کشور است.

با این حال ادوارد الکس لی تاکید کرد که دست دادن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و رائول کاسترو، همتای کوبایی‌اش در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی از پیش تنظیم شده نبوده اما نشان دهنده وقار و محبت اوباما است.

مذاکره میان این دو کشور پس از آن متوقف شد که کوبا، آلن گروس یکی از شهروندان آمریکایی را به اتهام قاچاق تجهیزات غیرقانونی ماهواره به این کشور به 15 سال حبس محکوم کرد. ادوارد الکس لی تائید کرد که وی با گروس در زندان دیدار داشته و به شدت نگران وضعیت سلامت گروس است. وی همچنین نسبت به آزادی گروس توسط دولت کوبا ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

کد N52917

وبگردی