آفتاب

برخورد خشونت‌آمیز پلیس ترکیه با معترضان کرد

برخورد خشونت‌آمیز پلیس ترکیه با معترضان کرد

پلیس ترکیه به سوی صدها معترض کُرد که اجرای عدالت برای سه زن فعال کرد را خواستار شده بودند، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد؛ این سه زن سال گذشته میلادی در پاریس به ضرب گلوله کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، 500 تا 600 معرض کرد همزمان با راهپیمایی به سوی کنسولگری فرانسه در استانبول شعار "ما عدالت می‌خواهیم" سر دادند و نیروهای امنیتی ترکیه برای متفرق کردن آن‌ها وارد عمل شد.

این سه فعال زن کرد از جمله سکینه کانسیز یکی از موسسان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) 9 ژانویه سال 2013 میلادی در مرکز اطلاع‌رسانی کردها در پاریس کشته شدند. این زن به همراه "فیدان دوغان" و "لیلا سولماز" به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند.

سپس پلیس عمر گونی 30 ساله با ملیت ترکیه را دستگیر و به دلیل این سه قتل متهم کرد اما انگیزه این اقدام همچنان نامشخص است.

مقام‌های ترکیه عمر گونی را جوانی با نژاد کرد توصیف کرده که به عنوان راننده، گاهی در خدمت کانسیز بوده است. اما پ.ک.ک این مساله را که گونی یکی از اعضای این حزب بوده، رد کرد.

ترکیه گمان می‌کند که این قتل‌ها مشخصه یک دشمنی و خصومت داخلی در حزب پ.ک.ک میان مخالفان و موافقان مذاکرات صلح است.

صباحت تونجل، یکی از رهبران حزب " دموکراتیک مردم" که از حامیان کردها هستند، رفتار بسیار تند و خشن پلیس با معترضان را محکوم کرد. وی که در میان معترضان بود، گفت: مقابل زنان یا راه حل مساله کردهای ترکیه مانع‌تراشی نکنید. این موانع را مقابل کسانی قرار دهید که برای جلوگیری از دستیابی به صلح تلاش می‌کند.

تونجل افزود: نیروهای امنیتی و پلیس به جای حل مساله این قتل‌ها، با معترضان این موضوع مقابله می‌کنند.

انتهای پیام

کد N52801

وبگردی