آفتاب

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در صدر اخبار رسانه های خارجی

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در صدر اخبار رسانه های خارجی

تهران - ایرنا - مذاکرات هسته ای کارشناسان و نمایندگان ایران با همتایان خود در 1+5 و نیز اخبار مربوط به چشم انداز روشن این مذاکرات صدرنشین اخبار رسانه های فارسی زبان خارجی است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی ˈبی.بی.سیˈ در صدر اخبار خود از پیشرفت خوب مذاکرات هسته ای خبر داده و می نویسد: پس از پایان دور اخیر مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای ۱+۵، دو طرف از نتایج آن ابراز رضایت کرده اند و گفته اند در این باره به توافقی رسیده اند که باید در پایتخت این کشورها تایید شود.

این منبع خبری انگلیس به نقل از ˈعباس عراقچیˈ معاون وزیر خارجه ایران، نوشته که اختلافات فنی و سیاسی حل شده اند و تصمیم گیری نهایی درباره راه حل مسائل باقی مانده در پایتخت ها صورت می گیرد.

بنا بر همین گزارش، عراقچی که سرپرستی هیات تهران را در مذاکرات بر عهده دارد، گفته است نتیجه تا دو روز آینده اعلام و پس از آن گام نخست اجرای توافق نامه ژنو برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر ˈمایکل مانˈ سخنگوی ˈکاترین اشتونˈ نیز گفته است که در این دور از گفت وگوها پیرامون همه موضوعات مربوطه پیشرفت بسیار خوبی به دست آمد.ˈ

به نظر می رسد بی.بی.سی این خبرها را که به طور عموم نقل قول هایی از چهره های برجسته سیاسی است، با هدف اثبات ˈ نتیجه روشن در پایان مذاکرات ایران با 1+5ˈ عنوان کرده است.

این رسانه انگلیسی به دیدارهای جداگانه و مشترک عباس عراقچی با ˈوندی شرمنˈ همتای آمریکایی وی و ˈهلگا اشمیتˈ معاون کاترین اشتون نیز اشاره کرده و با اشاره به این که، از توافق ژنو به عنوان ˈبرنامه اقدام مشترکˈ یاد می شود به شرح مختصری از سابقه و تاریخ مذاکرات، مفاد توافق ژنو و درخواست و انتظارهای کشورهای مذاکره کننده پرداخته است.

بی بی سی در حاشیه اعلام استقبال دولت آمریکا از توافقات اخیر، شرح مختصری هم از منتقدان سیاست اوباما در قابل ایران، دارد.

*رسانه آلمانی دویچه وله نیز از حل موارد اختلاف ایران با ۱+۵ خبر داده به نقل قول اظهارات عراقچی در این باره می پردازد.

این منبع خبری غربی نیز با شرحی از سابقه، دیدار و مذاکرات انجام شده در این نشست به جمع بندی نحوه اجرایی شدن توافقات ژنو، همچنین حل اختلافات فنی و سیاسی میان طرف های مذاکره کننده اشاره دارد.

این منبع خبری آلمانی می نویسد: هر چند پیش تر دیپلمات های غربی گفته بودند که مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی که در ماه نوامبر در ژنو به توافق دو طرف منجر شد، به دلیل توسعه نسل جدید سانتریفیوژ ها از سوی ایران با موانعی روبرو شده است، برخی دیگر از دیپلمات های غربی تصریح کردند که نصب نسل جدید سانتریفیوژ ها موضوع تعیین کننده ای در مذاکرات است، اما دلیل توقف مذاکرات تعطیلات پایان سال میلادی گذشته بود و ارتباطی با موضوع سانتریفیوژهای جدید نداشت.

دویچه وله در گزارشی دیگر به انتقاد دولت آمریکا از سناتورهای جنگ طلب علیه ایران اشاره دارد.

به نوشته این منبع خبری، روزنامه ˈهافینگتن پستˈ روز جمعه بیانیه برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد که در آن از تلاش برای تشدید تحریم های ایران به شدت انتقاد شده است.

رسانه عربی دیگری نیز از پایان مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ با حل اختلاف های سیاسی و فنی خبر داده، می نویسد: مذاکرات سیاسی میان ایران و گروه ۱+۵ برای اجرای توافقنانه اتمی ژنو با توافق بر سر مسائل مورد اختلاف پایان یافت و متن توافق ها برای تصمیم گیری نهایی دولت ها، به پایتخت ها ارسال شد.

رادیو بین المللی ˈآر اف آیˈ فرانسه نیز با اشاره به پایان موفقیت آمیز مذاکرات نوشت: اجرای توافقنامه ژنو درحالی به تصمیم پایتخت ها موکول شده که پیش تر ˈ حمید بعیدی نژادˈ رییس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات کارشناسی با ١+٥، تاریخ پیشنهادی برای آغاز اجرای توافق ژنو را (30 دی/20 ژانویه) اعلام کرده بود.

یادآوری می کند که تمامی و گاه بخش هایی از گزارش های منتشره از سوی رسانه های فارسی زبان خارجی در باره مذاکرات اخیر از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نقل شده است.

روز جمعه (20 دی/۱۰ ژانویه) چهار دور مذاکره میان ایران و ۱+۵ در ژنو پایان یافت.

ایرانم**7074**1144
کد N52780

وبگردی