آفتاب

بازیهای زمستانی المپیک سوچی عرصه رویارویی روسیه و عربستان سعودی

بازیهای زمستانی المپیک سوچی عرصه رویارویی روسیه و عربستان سعودی

مسکو- ایرنا- انفجارهای اخیر در ولگاگراد روسیه که جان دهها نفر را گرفته و شماری را روانه بیمارستان کرد در روزهای اخیر با توجه به نزدیکی زمان برگزاری بازیهای المپیک زمستانی سوچی، امکان حملات تروریستی جدید را مطرح کرده و در وهله اول انگشت اتهام رابه سوی عربستان سعودی نشانه رفته است.

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری روسیه در هفته های اخیر در گزارش های خود به گمانه زنی در باره عوامل پشت پرده انفجارهای هفته گذشته ولگاگراد پرداخته اند.

در دو انفجار انتحاری ولگاگراد در روزهای یکشنبه و دوشنبه دو هفته قبل 34 نفر کشته و افزون بر 60 نفر مصدوم شدند و این مساله با توجه به نزدیکی زمان برگزاری بازیهای المپیک زمستانی سوچی که کمتر از یک ماه به برگزاری آن فرصت مانده اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با وجود این که هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای ولگاگراد را برعهده نگرفته است اما بسیاری از رسانه های خبری روسیه به استناد گزارش های سازمان های اطلاعاتی این کشور جنگجویان چچنی را عامل این انفجارها می دانند.

موقعیت جغرافیایی ولگاگراد که در مسیر جاده مواصلاتی جنوب و منطقه قفقاز روسیه به مناطق اروپایی شمال این کشور واقع شده است، گمانه زنی ها مبنی بر شرکت جنگجویان چچنی و اعزام عوامل انتحاری برای انفجار ایستگاه قطار و اتوبوس برقی در ولگاگراد را تشدید کرده است.

شماری از رسانه های خبری روسیه دست های پنهانی عربستان سعودی را در پشت سر انفجارهای ولگاگراد می بینند و بر این باورند که ریاض با حمایت و تحریک جنگجویان چچنی سعی در ناامن کردن روسیه در آستانه بازیهای المپیک زمستانی سوچی است.

تارنمای روسی ˈروسکا پراوداˈ اعمال تروریستی در ولگاگراد را با دیدار اواخر سال گذشته شاهزاده بندر بن سلطان رییس سازمان اطلاعات عربستان سعودی با رییس جمهوری روسیه مرتبط دانست و نوشت: شاهزاده بندر به ولادیمیر پوتین پیشنهاد معامله ای را داد که بر اساس آن در صورت انصراف روسیه از حمایت از دولت سوریه، ریاض تامین امنیت بازیهای سوچی را تضمین می کرد.

به گزارش این تارنمای روسی، پوتین با عصبانیت این پیشنهاد شاهزاده سعودی را رد کرده و به ریاض نسبت به عواقب هر گونه اقدام علیه امنیت روسیه هشدار داده است.

رسانه های دیگر روسی نیز به اهمیت فراوان المپیک سوچی برای روسیه اشاره کرده اند که حدود 50 میلیارد دلار برای این کشور هزینه در برداشته است.

به گزارش تارنمای روسی رگنوم، بازیهای سوچی برای پوتین مساله حیاتی می باشد و وی موفقیت خود را با برگزاری بدون حادثه این بازیها گره زده است.

در گزارش این تارنما گفته شده است: پوتین در صورت بروز هر گونه حادثه تروریستی در حین برگزاری بازهای المپیک سوچی خطر بزرگی می کند که می تواند به از دست دادن وجهه او منجر شود.

در همین حال تارنمای روسی اینترمانیتور هم در گزارشی به اخبار برخی رسانه های خبری اشاره کرده است که بر اساس آن شاهزاده بندر بن سلطان رییس سازمان تجسسی عربستان سعودی در دیدار با رییس جمهوری روسیه، به طور ضمنی مسکو را به خاطر انعطاف ناپذیری در مساله سوریه تهدید به حملات تروریستی کرده است.

به گزارش برخی رسانه های روسی، بن سلطان در آن دیدار از یک طرف به طرف روسی پیشنهادهای پرمنفعت داده و از طرف دیگر این کشور را تهدید به انجام حملات تروریستی کرده است.

تارنمای روسی ˈروسکا پراوداˈ در این باره می نویسد: پوتین پس از شنیدن اظهارات تهدیدآمیز شاهزاده سعودی به زحمت توانست خشم خود را کنترل کند.

در این گزارش آمده است: رییس جمهوری روسیه این پیشنهاد رییس سازمان اطلاعات عربستان سعودی برای محافظت از بازیهای المپیک سوچی را شبیه تاکتیک مافیا ارزیابی کرد.

در گزارش روسکا پراودا آمده است: پوتین در پاسخ به پیشنهادهای بندر بن سلطان حمایت کشورش از دولت سوریه را چند برابر کرد.

یک منبع روس در گفتگو با این تارنما گفت: شاید عربستان سعودی از نیروی نرم و نفت و سرمایه کلان برای پاسخ دادن به روسیه برخوردار باشد، اما روسیه ارتش قدرتمندی دارد که می تواند به سعودی ها پاسخ محکم بدهد.

به گفته این منبع، شاهزاده بندر از تجربه زیادی در استفاده از تروریسم برای اهداف عربستان سعودی برخوردار می باشد و با دولت ریگان برای کمک به نیروهای ضدشوروی و شبه نظامیان جنگجو در افغانستان همکاری نزدیک و موفقی داشته است.

در ادامه گزارش تارنمای روسی گفته شده است: شاهزاده بندر بن سلطان میلیاردها دلار عربستان سعودی را برای کمک به تروریست های عرب در افغانستان و پاکستان به این کشورها ارسال کرده است و بر اثر این کمک ها افرادی همچون اسامه بن لادن سرکرده تروریست ها ظهور کردند که بعدها سازمان تروریستی القاعده را تاسیس کرد.



در گزارش رسانه روسی گفته شده است: شاهزاده بندر سالها سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و از افراد نزدیک به بوش بود، بطوری که لقب ˈبندر بوشˈ را گرفته بود و الان هم در مقام رییس سازمان اطلاعات عربستان به بازیهای ژئوپلیتیک نظامی متوسل شده و به ارسال کمک های مالی و نظامی به معارضان مسلح در سوریه می پردازد و در مصر هم از کودتای نظامی حمایت کرد.

ˈاین شاهزاده سعودی در مساله سوریه سیاست تنبیه و تشویق را در قبال رهبران چند کشور جهان اجرا می کند و هر چند که در مواردی ناموفق بود، اما در مورد پوتین به ثمر نشست.ˈ

در همین حال یک کارشناس روس در گفتگو با کانال تلویزیونی روسی ˈدوژدˈ از امکان کمک عربستان سعودی به روسیه برای جلوگیری از حملات تروریست ها در سوچی خبر داد.

آلکسی گریشین رییس مرکز مذهب و جامعه روسیه در این گفتگوی تلویزیونی گفت که شاهزاده بندر بن سلطان بارها به مسکو سفر کرده و مذاکراتی را با رییس جمهوری روسیه انجام داده است.

ایگور سوریوگین کارشناس دیگر روس در این گفتگوی تلویزیونی یادآوری کرد که در آستانه بازیهای المپیک زمستانی توجه جهانی به شهر سوچی روسیه متمرکز شده است.

وی با استناد به گزارش سازمان های اطلاعاتی گفت که دوکو عمراف رهبر سازمان امارات قفقاز در حال سازماندهی اعمال خرابکارانه در سوچی است.

سوریوگین یادآوری کرد: عمراف المپیک سوچی را بازیهای شیطانی نامیده و وعده داده است حوادثی علیه المپیک زمستانی سازماندهی کند و در این رابطه تابستان گذشته ممنوعیت انجام اعمال خرابکارانه در روسیه را که قبلا اعمال کرده بود، لغو کرد.

ˈآلکسی گریشینˈ در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد: فقط عربستان سعودی می تواند در توافق با جنگجویان چچنی برای خودداری از انجام اعمال تروریستی علیه المپیک سوچی به روسیه کمک و در این زمینه میانجی گری کند.

به گزارش کانال تلویزیونی دوژد، آمریکا هم که رقیب ژئوپلیتیکی روسیه محسوب می شود در تامین امنیت المپیک زمستانی می تواند به این کشور مساعدت کند و نمونه چنین همکاری دو کشور در حل و فصل برخی مسایل خاورمیانه انجام گرفته و به ثمر نشسته است.

این کانال تلویزیونی به عنوان مثال به توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 و امحای تسلیحات شیمیایی سوریه اشاره کرد که در آن توافق روسیه و آمریکا تعیین کننده بود.

به عقیده کارشناسان با توجه به حساسیت فراوان مساله برگزاری بازیهای المپیک زمستانی سوچی برای دولت روسیه، این کشور در عرصه های داخلی و خارجی به تلاش های گسترده ای برای تامین امنیت این بازیهای بین المللی می پردازد.

در این راستا در کنار تشدید تدابیر امنیتی در استان کراسنودار و شهر سوچی همچون جلوگیری از تردد کامیونهای سنگین و اجرای مقررات ویژه راهنمایی و رانندگی و به ویژه نظارت ماهواره ای-فضایی بر این بازیها روسیه به تماس هایی نیز با برخی کشورها برای تضمین امنیت المپیک دارد.

بعید نیست روسیه در این ارتباط با گرجستان به عنوان کشور همسایه با منطقه کراسنادار و سوچی و به ویژه دارای مرز مشترک با جمهوری چچن روسیه تماس هایی داشته باشد و روی کار آمدن دولت جدید در تفلیس که بر خلاف حکومت سابق گرجستان گرایش هایی برای دوستی با روسیه نشان می دهد، تماس هایی داشته است.

تحلیلگران سیاسی همچنین احتمال دیدارهای مقام های روسیه و آمریکا برای بررسی مساله امنیت المپیک سوچی را بعید نمی دانند به خصوص که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا از آمادگی کشورش برای همکاری با روسیه در این زمینه خبر داد.

به عقیده تحلیلگران مساله امنیت بازهای المپیک زمستانی 2014 سوچی در دیدار آتی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی مطرح خواهد شد و احتمال آن می رود طرف روس از واشنگتن برای اعمل فشار بر عربستان سعودی به منظور خودداری از تحریک جنگجویان به بمب گذاری در منطقه سوچی درخواست کمک کند.

در نهایت می توان گفت مساله برگزاری المپیک سوچی برای روسیه به طور عام و شخص ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آن به طور خاص به مساله ای حیثیتی تبدیل شده است و مسکو از تمام امکانات خود و توانمندی دیپلماسی خارجی ازجمله دوستی با کشورهای عربی و ترکیه و همکاری با غربی ها برای تحقق برنامه های خود در این زمینه و رویارویی با هرگونه اقدام تروریستی تحریک شده از سوی وهابی های سعودی بهره خواهد برد.

اروپام/2242**518**1337
کد N52701

وبگردی