آفتاب
تحولات آسیا/

افزایش مبادلات تجاری ترکیه و مالزی/ تصمیم سنگاپور برای مبارزه با پولشویی

افزایش مبادلات تجاری ترکیه و مالزی/ تصمیم سنگاپور برای مبارزه با پولشویی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: زمین لرزه در جزایر کوریل، افزایش مبادلات تجاری ترکیه و مالزی به پنج میلیارد دلار و تصمیم سنگاپور برای مبارزه با پولشویی از جمله خبرهای مربوط به شرق قاره آسیا به شمار می روند.

ژاپن

مرکز ژئوپلتیک آمریکا اعلام کرد که نیمه شب گذشته زمین لرزه 5.3 ریشتری جزایر کوریل را لرزاند.

هنوز هیچ گزارشی در رابطه با خسارت ناشی از این زمین لرزه و تلفات آن منتشر نشده است.

مالزی

نجیب رزاک نخست وزیر مالزی نیز در نشستی با همتای ترک خود در کوالامپور قول افزایش همکاریهای دوجانبه را داد.

نجیب تاکید کرد مالزی و ترکیه در پی انعقاد توافقنامه تجارت آزاد در ماه آوریل بوده و دور نهایی این مذاکرات در روز دوشنبه در آنکارا برگزار می شود.

نخست وزیر مالزی اعلام کرد که دو کشور در پی افزایش حجم مبادلات تجاری خود از 1.5 میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در پنج سال آتی هستند.

وی افزود: ترکیه و مالزی همچنین در پی لغو روادید میان دو کشور هستند.

سنگاپور

رسانه ها همچنین از تصمیم سنگاپور برای مبارزه با پولشویی و فساد اداری و مالی خبر دادند.

ویتنام

گلوبال تایمز نیز گزارش داد که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با رسانه ها در هانوی قول حمایت از ویتنام را در ساخت نیروگاههای هسته ای این کشور داد.

آمانو همچنین اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی هیئتی از کارشناسان برجسته را با هدف گفتگو درباره ساخت تاسیسات هسته ای، امنیت نیروگاهها و مباحثی در این زمینه به ویتنام اعزام می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین حمایت خود را از پروژه های فنی در ویتنام اعلام کرده است. این نهاد بین المللی همچنین در سالهای 2012 و 2013 مبلغ یک میلیون یورو را برای حمایت از این پروژه ها اختصاص داد.

ویتنام در پی ساخت دو نیروگاه هسته ای در هزار و 100 کیلومتری جنوب شهر هانوی بوده و ساخت اولین نیروگاه در 2014 آغاز و تا 2020 تکمیل می شود.

ویتنام در سال 1978 به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیوست و در سال 2013 نیز به عنوان شورای حکام آژانس انتخاب شد.

کد N52669

وبگردی