آفتاب

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای محافظت از غیرنظامیان عراقی

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای محافظت از غیرنظامیان عراقی

دیده‌بان حقوق بشر گزارشی در خصوص حملات نیروهای درگیر در مناطق مسکونی و پرجمعیت استان الانبار در عراق هشدار داد و حفاظت از جان و مال غیرنظامیان ساکن در منطقه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: گزارشات و اظهارات بدست آمده از ساکنان استان الانبار نشان می‌دهد درگیری‌ میان نیروهای القاعده و دولتی در این منطقه خساراتی را به غیرنظامیان ساکن آن وارد کرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد: در فلوجه نیز ارتش با بستن ورودی‌های اصلی شهر مانع از ورود و خروج آزادانه افراد به این شهر می‌شود، اما به خانواده‌ها اجازه می‌دهند از شهر خارج شوند و به اربیل پناه ببرند. مسئولان اربیل تخمین می‌زند اکنون حدود 13 هزار تن از ساکنان الانبار به این شهر پناه آورده‌اند. درگیری‌های شدید در این منطقه باعث شده تا مردم نتوانند به سادگی به غذا، آب، دارو و کمک‌های پزشکی دسترسی داشته باشند.

همچنین ساکنان فلوجه و الرمادی در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر تشریح کردند که نیروهای القاعده پس از ورود به این شهرها در اول ژانویه به ایستگاه‌های پلیس حمله و سلاح‌های آنها را تصرف و زندانیان را آزاد کرده‌اند.

آنها علاوه بر این پس از این حملات ساختمان‌های پلیس و دولتی را به آتش کشیده‌اند.

بر اساس حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین جنگ تمام طرف‌های درگیر در یک جنگ مسلحانه چه نیروهای دولتی و چه غیردولتی نباید غیرنظامیان را هدف قرار دهند یا بطور غیرهدفمند در مناطقی که دشمن در آن دیده نمی‌شود عملیاتی انجام دهند. طرف‌های درگیر همچنین موظفند تمام تدابیر ممکن برای حفظ جان غیرنظامیان و به حداقل رساندن خسارات به آن‌ها را بکار گیرند که یکی از آنها می‌تواند جلوگیری از درگیری در مناطق پرجمعیت باشد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان در ماه اوت گذشته پس از بررسی حملات متعدد القاعده در عراق اعلام کرد که این گروه بطور نظام‌مند سیاست کشتار غیرنظامیان را در پیش گرفته است که می‌تواند جزو جنایات علیه بشریت محسوب شود.

قوانین بین‌المللی همچنین از طرف‌های درگیر در جنگ می‌خواهد که با اسرای خود بطور انسانی و عادلانه رفتار کنند. از این‌رو، دیده‌بان حقوق بشر از دولت عراق خواست تا بازداشت شدگان را در دادگاهی عادلانه محاکمه و سپس عاملان این جنایات را محاکمه کند.

این سازمان در ادامه از القاعده، گروه‌های مسلح و دیگر نیروهای امنیتی عراق خواست تا برای جلوگیری از آسیب‌ رساندن به غیرنظامیان تمام تلاش خود را بکار گیرند.

انتهای پیام

کد N52531

وبگردی