آفتاب

سیاستمداران انگلیس به ارتکاب جرایم جنگی در عراق متهم شدند

سیاستمداران انگلیس به ارتکاب جرایم جنگی در عراق متهم شدند

چندین گروه حقوق بشری از دادگاه کیفری بین‌المللی تقاضا کردند، نسبت به اقدامات اعضای سابق کابینه دولت انگلیس و سربازان این کشور در شکنجه نظام‌مند در عراق در زمان اشغال این کشور تحقیقات انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، چندین گروه حقوق بشری از دادگاه کیفری بین‌المللی تقاضا کرده‌اند تا علیه وزرای دفاع و کشور سابق انگلیس به دنبال جمع‌آوری 400 مورد شکایت نسبت به شکنجه در عراق پرونده ایجاد کند.

"مرکز حقوق بشر قانون اساسی اروپا" مستقر در آلمان و شرکت حقوقی "وکلای منفعت عامه" واقع در انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کردند، به صورت مشترک شکایتی را دادگاه کیفری بین‌المللی مطرح کرده‌اند.

بر این اساس، در این شکایت تقاضای گشایش تحقیقات نسبت به اقدامات مقامات سابق انگلیس به ویژه ژئوف هون، وزیر دفاع اسبق و همچنین آدام اینگرام، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس نسبت به شکنجه نظام‌مند زندانیان در عراق بین سال‌های 2003 تا 2008 و سوءاستفاده از آن‌ها شده‌اند.

به گفته این دو سازمان حقوق بشری بیش از 400 زندانی عراقی در چند سال گذشته با شرکت وکلای منفعت عامه تماس برقرار کرده و نسبت به سوءاستفاده و اعمال تحقیرآمیز سربازان ارتش انگلیس علیه خود شکایت کرده‌اند.

فیل شاینر، یکی از وکلای این شرکت انگلیسی گفت: تیم وکلای ما از همه راهکارهای حقوقی استفاده کرده تا عدالت را در انگلیس به دست آورد.

این دو سازمان اعلام کردند، یک سند 250 صفحه‌ای به دادگاه کیفری بین‌المللی داده شده که در آن 85 مورد پرونده به نمایندگی از همه پرونده‌ها و بیش از 2000 اتهام سوءاستفاده حقوق بشری طی پنج سال گذشته مستندسازی شده است. در سال 2006 شکایتی مشابه در دادگاه کیفری بین‌المللی شکست خورد.

بر اساس بیانیه مشترک دو سازمان حقوق بشری مذکور، هشت سال پس از شکست این شکایت اکنون کاملا آشکار است که تحقیقات جامع در قبال این اتهامات ضروری بوده و اکنون نیز هست.

انتهای پیام

کد N52467

وبگردی