آفتاب

آلودگی های آب و هوا از عوامل موثر در بروز سرطان است

آلودگی های آب و هوا از عوامل موثر در بروز سرطان است

تهران-ایرنا-مسوول کمیته پژوهش و برنامه ریزی شورای بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق نتایج تحقیقات سازمان های بین المللی، آلودگی ها به ویژه آلودگی آب و هوا در بروز انواع سرطان ها نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا علی مطلق روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: سرطان یکی از بیماری های پیچیده ای است که همواره عوامل متعددی در بروز آن مطرح و پس از بررسی ها و مطالعات گسترده در بیشتر موارد عوامل احتمالی در بروز این بیماری مورد تایید قرار می گیرد.

** مصرف آب آلوده

وی افزود: مصرف آب غیراستاندارد به عنوان آب آشامیدنی و آب کشاورزی نیز در بروز سرطان موثر است؛ طبق بررسی هایی که در سال های گذشته در کشور ما صورت گرفته است، در برخی مناطق تهران و برخی شهرهای کشور میزان نیترات موجود در آب بیشتر از حد استاندارد بوده است.

**استعمال دخانیات

مطبق ادامه داد: در کنار آلودگی های آب و هوا سایر عوامل مانند مصرف سیگار و دخانیات، فعالیت کم بدنی، وزن و فشار خون بالا و تغییر شیوه زندگی به سبک شهرنشینی از عوامل موثر در بروز بیماری سرطان در ایران به شمار می رود.

مسوول کمیته پژوهش و برنامه ریزی شورای بیماری های خاص گفت: طی 30 سال گذشته میزان شهرنشینی در کشور از 50 به 80 درصد افزایش یافته است، سن شروع سیگار کشیدن در ایران 20 سالگی است و حدود 20 درصد مردان ایرانی سیگاری هستند و تنها 12 درصد مردم ایران 5 وعده در روز میوه و سبزی مصرف می کنند.

** بی تحرکی و روند افزایشی چاقی در مردم ایران

مطلق ادامه داد: میزان تحرک در بین مردم ایران بسیار کم است به گونه ای که 40 درصد مردم ما حداقل فعالیت بدنی را نیز ندارند. همچنین وزن درصد زیادی از مردم در کشور ما بالا است به طوری که 44 درصد مردم افزایش وزن دارند و 50 درصد زنان ایرانی چاق هستند.

وی با بیان اینکه تهیه مواد غذایی به صورت غیراستاندارد و با استفاده از کودهای شیمیایی که نیترات زیادی دارند، می تواند در بروز سرطان نقش بسزایی داشته باشد، افزود: همواره توصیه می شود که مردم مصرف میوه و سبزی را در وعده های غذایی خود افزایش دهند و آن را به پنج وعده در روز برسانند این درحالی است که اگر تولید آنها ایمن نباشد، می تواند آسیب های زیادی را به سلامت افراد وارد کند.

**پارازیت ها و بروز سرطان

مطلق در مورد نقش پارازیت ها در بروز سرطان نیز اظهار داشت: در مورد تاثیر این پدیده در بروز سرطان تحقیقات علمی صورت نگرفته است و نقش آن در بروز این بیماری تاکنون به صورت تئوری مطرح بوده است؛ بنابراین برای تایید تاثیر این پدیده در بروز سرطان باید تحقیقات علمی گسترده ای صورت بگیرد.

متخصص رادیولوژی و آنکولوژی اظهار داشت: طبق تحقیقات علمی مشخص شده است که برای بروز بیماری سرطان باید 6 تغییر ژنتیکی پشت سرهم در بدن اتفاق بیفتد و توسط سیستم ایمنی فرد کنترل نشود تا سرطان به صورت بالینی بروز یابد.

مطلق گفت: سرطان یکی از بیماری ها است که با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان تا 40 درصد از بروز آن پیشگیری کرد؛ بنابراین هر قدر سرطان زود تشخیص داده شود، می توان از وخامت آن و صرف هزینه های مالی و جانی پیشگیری کرد.

ادامه دارد........

علمی(3)1834**1599
کد N52443

وبگردی