آفتاب

رویترز: روسیه و ایران در حال گفت‌وگو درباره تبادل نفت با کالا هستند

رویترز: روسیه و ایران در حال گفت‌وگو درباره تبادل نفت با کالا هستند

رویترز گزارش داد که ایران و روسیه در حال مذاکره درباره یک معامله تبادل نفت در ازای کالا هستند که ارزش آن 1.5 میلیارد دلار در ماه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز گزارش داد که این معامله به ایران اجازه می‌دهد که تحریم‌های صادرات نفت را به نحو قابل توجهی کاهش دهد و تحریم‌های غرب را که به ادعای مقامات غربی، ‌ایران را متقاعد کرد که در ماه نوامبر در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش به یک توافق موقتی برسد، تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع روس و ایرانی نزدیک به مذاکرات گفتند که جزئیات نهایی برای توافقی که بر اساس آن روسیه روزانه 500 هزار بشکه از نفت ایران را در ازای تجهیزات و کالاهای روس خریداری می‌کند، در دست مذاکره قرار دارد.

یک منبع روس در این باره گفت: پیشرفت خوبی در حال حاضر حاصل شده است و احتمال موفقیت بسیار بالاست. ما در حال گفت‌وگو درباره جزئیات هستیم و تاریخ امضای این توافق به آن جزئیات بستگی دارد.

کرملین از اظهارنظر درباره این مساله خودداری کرد.

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما تمایل داریم که هر چه زودتر این توافق را امضا کنیم. مقامات ما در حال گفت‌وگو درباره این مساله با مقامات روس هستند و امیدواریم که این توافق صرف‌نظر از اینکه به توافقی در ژنو خواهیم رسید یا خیر، به زودی امضا شود.

رویترز گزارش داد که مشخص نیست آیا این توافق پیش از نهایی شدن توافق هسته‌یی بین ایران و گروه 1+5 اجرایی می‌شود یا خیر؟ علاوه بر آن مشخص نیست که روسیه چگونه توافقی را که می‌تواند مذاکرات هسته‌یی را با کاهش فشار اقتصادی به ایران به خطر بیندازد، توجیه خواهد کرد.

گری سیمور، هماهنگ‌کننده پیشین کاخ سفید در زمینه منع اشاعه هسته‌یی در این باره گفت: همه چیز بستگی به این دارد که آیا روسیه پیش از رسیدن به یک راه‌حل نهایی برای موضوعات هسته‌یی با اجرای این معامله موافقت کند یا خیر. چنین کاری بدون شک یک سیگنال بسیار منفی خواهد بود. این احتمال وجود دارد که آنها در حال گفت‌وگو درباره این معامله هستند تا یک روز پس از آنکه توافق هسته‌یی کامل شد آن را اجرایی کنند. در آن صورت برای اجرای تبادلات آماده خواهند بود.

الیوت انگل، نماینده آمریکا و دموکرات ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفت که گزارش مذاکرات ایران و روسیه باعث نگرانی وی شده است.

انگل در بیانیه‌ای با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران، مدعی شد: این اقدام بی‌پروا و بی‌مسئولانه سوالاتی جدی را درباره تعهد روسیه به پایان دادن به تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌یی به وجود می‌آورد.

روسیه یکی از کشورهایی است که در مذاکرات هسته‌یی با ایران شرکت دارد، ولی برخلاف آمریکا و اتحادیه اروپا هیچ‌گونه تحریمی را علیه ایران اعمال نکرده است.

مذاکرات هسته‌یی فنی بین ایران و اتحادیه اروپا که نماینده شش کشور عضو گروه 1+5 است، روز پنج‌شنبه و جمعه صورت گرفت.

رویترز گزارش داد که خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت خام ایران توسط روسیه پنجاه درصد تحریم‌های صادرات نفت ایران را لغو می‌کند و کمک زیادی به اقتصاد این کشور خواهد کرد. در حالی‌که قیمت نفت هر بشکه 100 دلار است ایران می‌تواند هر ماه 1.5 میلیارد دلار درآمد اضافی کسب کند.

یک مقام ایرانی گفت: ایران باید راهی برای انجام صادرات بیشتر پیدا کند: این یکی از دلایل این معامله است. هر دو طرف باید در این کار عجله کنند. روسیه می‌تواند تجارت بالایی را با همسایه‌اش تضمین کند و ایران نیز می‌تواند بر مشکلاتش در زمینه صادرات فائق آید.

جزئیاتی درباره تجهیزات و کالاهایی که روسیه به ایران ارائه خواهد کرد حاصل نشده است.

بخش اعظم صادرات نفتی ایران به آسیا است.

چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران که در سال 2013، 420 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد، برخلاف سایر خریداران نفت ایران با وجود درخواست‌های آمریکا واردات نفتی خود از ایران را چندان کاهش نداده است.

سایر خریداران آسیایی نفت ایران از جمله ژاپن، کره جنوبی و هند تحت فشار واشنگتن واردات خود را از ایران کاهش دادند.

ترکیه نیز واردات خود از ایران را کاهش داد و کره جنوبی آنها را به طور کلی قطع کرد.

انتهای پیام

کد N52297

وبگردی