آفتاب

رویدادهای ایران از نگاه رسانه های بیگانه

رویدادهای ایران از نگاه رسانه های بیگانه

تهران - ایرنا - پیشنهاد حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه، سفر هیات پارلمانی انگلستان به ایران تحت سرپرستی جک استراو و مذاکرات هسته ای ایران و غرب از عمده محورهای خبری رسانه های فارسی زبان بیگانه درباره ایران طی یک هفته گذشته بود.

عمده محورهای خبرها، تفاسیر، گزارش ها و گفت و گوهای رادیوها، تلویزیون ها و تارنماهای خبری فارسی خارجی درباره ایران در طول این مدت بدین شرح است:



سیاسی:

...........

* استاد علوم سیاسی دانشگاهی بنینگتن آمریکا به بی بی سی: پیشنهاد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو 2، اقدام مثبتی است که بیشتر در جهت گسترش روابط دو کشور ارزیابی می شود.

* فردی به عنوان روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل سیاسی ایران درباره رای اکثریت مجلس به کارت زرد وزیر ارشاد به بی بی سی: انسجام اصولگرایان (در مجلس)، پیامی به اصلاح طلبان درباره نبود میدان فعالیت برای آنها و یک تاکتیک کاملا انتخاباتی است.

* صدای آلمان: ˈزیگمار گابریلˈ، رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان، شریک ائتلافی دولت سوم آنگلا مرکل، یک ایرانی تبار به نام ˈیاسمین فهیمیˈ را به عنوان گزینه اصلی دبیر کلی جدید این حزب پیشنهاد کرد.

* شخصی با عنوان کارشناس مسایل ایران به رادیو فرانسه: جدا از تاثیر روی کار آمدن روحانی در راس قوه مجریه ایران بر روابط بین المللی ایران، تغییر شرایط موجود در خاورمیانه نیز یکی از دلایل ازدیاد سفر هیات های پارلمانی و سیاسی اروپایی به ایران است.

* سفر ˈجک استراوˈ وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا و عضو کنونی پارلمان این کشور به تهران در راس یک هیات چهار نفره در رسانه های فارسی زبان بیگانه بازتاب داشت.

* استراو در گفت و گویی با بی بی سی: ˈحامل پیامی از جانب دولت بریتانیا برای ایرانی ها نبودمˈ و هشدار داد ˈاگر غرب قدم های اشتباه بردارد مخالفان روحانی می توانند موقعیت او را به شدت تضعیف کنندˈ.

* صدای آمریکا: جک استراو رییس هیات پارلمانی بریتانیا و هیات همراه در ایران با جمعی از خانواده دانشمندان هسته ای که در سال های گذشته مورد سوء قصد قرار گرفتند دیدار کردند.

* فردی به عنوان روزنامه نگار و فعال ملی - مذهبی در گفت و گو با رادیو فرانسه: به رغم اینکه در آمریکا و ایران مخالفت زیادی با نیل به توافق میان دو کشور وجود دارد، اما اراده طرفین تا حدودی بر مصالحه است.

* شخص دیگری به عنوان کارشناس انرژی هسته ای درباره مذاکرات ایران و 1+5 به رادیوی آمریکایی: به ترتیبی که طرفین مذاکرات تاکنون پیش رفته اند، نشانه ای جدی از این وجود ندارد که به بن بستی یا مشکل غیر قابل حلی برخورد کرده باشند.

*صدای آلمان با اشاره به اینکه ˈبیش از نیمی از سناتورهای آمریکا با تصویب تحریم های جدید علیه ایران موافقندˈ گفت: کاخ سفید می گوید در صورت تصویب این طرح، آن را وتو خواهد کرد .

* رادیوی آمریکایی نیز در این باره گفت: کاخ سفید سناتور های آمریکایی را به تندروی در باره پرونده هسته ای ایران متهم کرد.



اقتصادی:

............

* استاد اقتصاد از سوئد درباره مهمترین شرط کاهش واقعی و پایدار بیکاری در ایران به رادیوی آمریکایی: مهمترین شرط (در این راه)، فعال شدن تجارت خارجی و جریان نقدینگی ارزی به اقتصاد کشور است و این خود مشروط به حل مشکل تحریم است.

* همین فرد به رادیوی آمریکایی: وجود جامعه مدنی مستقل از دولت و کارفرما و همچنین قدرتمند بودن آن، شرط لازم عادلانه شدن دستمزدهاست.

* استاد اقتصاد در فرانسه به رادیوی آمریکایی: تنها راه خارج شدن خانوارهای ایرانی از کسری بودجه، بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی و کاهش تورم در کشور است.



فرهنگی:

.............

* سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران که ˈهر ساله 150 هزار نفر از نخبگان از ایران خارج می شوندˈ، در شماری از رسانه های فارسی زبان بیگانه بازتاب داشت.

* رادیوی آمریکایی: گروهی از هنرمندان، فرهنگیان و فعالان مطبوعاتی درصدد جمع آوری امضا برای نامه ای خطاب به ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد هستند تا بدین وسیله صدای اعتراض خود را به تاثیر تحریم ها بر وضع دارو در ایران، به گوش وی برسانند.

* تخریب بیش از پنج هزار سنگ نگاره کهن در کوه ها و صخره های منطقه تیمره در شهرستان خمین واقع در استان مرکزی، بعضا با قدمتی حدود 40 هزار سال، عمدتا از طریق سدسازی و طرح های عمرانی در یکی از رادیوهای بیگانه مطرح شد.



اجتماعی

............

* فردی با عنوان کارشناس بین المللی بیماری های ایدز و هپاتیت با تاکید بر اینکه مساله ایدز در اولویت برنامه و سیاست های دولت گذشته قرار نداشت، گفت: این موضوع باعث شد که تحقیقات مناسبی در این زمینه انجام نشود.

ایرانم**1479**1144
کد N52258

وبگردی