آفتاب

تداوم تلاش‌های سنای آمریکا برای جلب حمایت از طرح تحریم‌ها علیه ایران

تداوم تلاش‌های سنای آمریکا برای جلب حمایت از طرح تحریم‌ها علیه ایران

سی‌ان‌ان گزارش داد که تلاش‌های دولت آمریکا برای گفت‌وگو درباره یک توافق نهایی با ایران در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش با یک مانع احتمالی جدید روبروست زیرا سنای آمریکا در حال حرکت به سوی جلب اکثریت حمایت‌ها از طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران است که می‌تواند آن را از وتو محفوظ نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک دستیار ارشد سنای آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که این طرح دو حزبی که توسط سناتور رابرت منندز، رییس‌ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و مارک کرک، سناتور جمهوریخواه آمریکایی ارائه شده است، اکنون از حمایت 59 سناتور که حمایت‌شان را رسما اعلام کرده‌اند برخوردار است.

یک دستیار دیگر سنای آمریکا گفت که تعداد حامیان این طرح اکنون به 77 نفر رسیده است و انتظار می‌رود که زمانی که نوبت به رای دادن کسانی رسید که هنوز تصمیم‌شان را نگرفته‌اند تعداد رای‌های مثبت از این نیز بیشتر شود.

وی گفت که این طرح ممکن است تا پیش از 28 ژانویه یعنی زمان سخنرانی سالانه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا یا هفته پس از آن در سنا ارائه شود.

طرح پیشنهادی به اوباما بیش از یک سال وقت می‌دهد که به دیپلماسی در قبال ایران ادامه دهد و پس از آن تحریم‌های جدید علیه صادرات نفتی ایران و دیگر حوزه‌های کلیدی اقتصادش اعمال خواهد شد.

اگر ایران به توافق موقتی ژنو عمل نکند و یا به یک توافق نهایی در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش نرسد این تحریم‌ها زودتر اجرایی خواهند شد.

دولت آمریکا تهدید کرده است که اگر کنگره در مرحله کنونی این طرح را تصویب کند آن را وتو خواهد کرد و تاکید داشته است که تحریم‌های جدید به تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق پایدار با ایران آسیب خواهد زد.

جی کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه گفت: نگرانی ما از این است که اعمال تحریم‌ها در مرحله کنونی تاثیر منفی داشته باشد و مذاکراتی را که جریان دارد به خطر بیندازد و پس از آن تحقق صلح‌آمیز هدفمان را بسیار دشوار و حتی غیرممکن کند.

منندز که از طراحان این طرح تحریم‌ها است، روز جمعه در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست مدعی شد که طرح تحریم‌ها «سیاست تضمینی دیپلماتیک» است برای اینکه تهران را به عمل به توافقش با محدود کردن برنامه هسته‌یی‌اش وادار کند.

این سناتور دموکرات آمریکایی مدعی شد که این طرح دیپلماسی را تقویت می‌کند، نه اینکه آن را تهدید کند و افزود: این طرح پیشنهادی یک اقدام روشن‌کننده است. به همه طرف‌های گفت‌وگو اجازه می‌دهد که با اطمینان مذاکره کنند و یک سال فضا برای آنها فراهم می‌کند تا به گفت‌وگوها ادامه دهند. این طرح عواقب هرگونه شکست در توافق را با وضوح مشخص می‌کند. این امر به ایرانیان انگیزه می‌دهد تا با صداقت و جدیت مذاکره کنند.

انتهای پیام

کد N52174

وبگردی