آفتاب

ژنرال آمریکایی ادعاهای اوباما درباره سقوط القاعده را "شتابزده" خواند

ژنرال آمریکایی ادعاهای اوباما درباره سقوط القاعده را "شتابزده" خواند

فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا با رد اظهارات باراک اوباما عنوان داشت: ادعاهایی که ما درباره افول القاعده شنیدیم، اظهاراتی کاملا شتابزده بود و هم‌اکنون بی‌اعتبار شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ورلد تریبیون، تحلیلگران ارشد آمریکایی از جمله فرماندهان سابق ارتش این کشور، اذعان داشتند که القاعده، ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش کشیده است.

در اوایل سال 2013 میلادی، اوباما اعلام کرد که القاعده رو به سقوط است و تنها سایه‌ای از آن باقی مانده است. القاعده ادعای آمریکا را درباره شکست این شبکه تروریستی رد می‌کند.

ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا گفت: این ادعاها که در دو سال گذشته درباره سقوط القاعده شنیدیم، شتابزده بود و هم‌اکنون بی‌اعتبار شده‌ است.

ژنرال ماتیس که در مارس 2013 میلادی از سمت فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بازنشسته شد، به اقدامات شبه‌نظامی‌گرایانه مجدد القاعده در کشورهایی چون مصر، عراق، لیبی، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت، القاعده با وجود ارزیابی آمریکا از اسامه بن لادن، رهبر سابق این گروه شبه‌نظامی در سال 2012 میلادی، شرایط جدیدی را برای عملیات تروریستی به دست آورده است. بسیاری از گروه‌های منشعب یا مرتبط با القاعده به‌ویژه در آفریقا در خارج از کنترل ایمن الظواهری، جانشین بن لادن فعالیت می‌کنند.

ژنرال ماتیس در جریان سخنرانی در کنفرانس ضد شبه نظامی‌گری در بنیاد جیمز تاون گفت: رهبری القاعده به شدت ضربه خورده است اما همچنان در حال رشد و ترقی است و این گسترش از تعدادی پناهگاه امن صورت می‌گیرد.

بروس ریدل، تحلیلگر ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با این مساله موافق است. وی که ریاست مرکز مطالعات برای صلح و امنیت را در دانشگاه جورج تاون بر عهده دارد، گفت: القاعده در سراسر آفریقا و آسیا از جمله هند و کنیا گسترش یافته است. در دو سال گذشته، این گروه حملات گسترده و مرگباری را در این دو کشور رهبری کرده است.

وی افزود: ماده حیاتی که القاعده به آن متکی است، همان دستیابی به پناهگاه امن و مخفیگاه است و متاسفانه در دو سال گذشته موفق شده دسترسی بیشتری به آن‌ها بیابد.

این تحلیلگر ارشد سازمان سیا و سایر تحلیلگران می‌گویند، القاعده حملات گسترده‌ای را نیز در اروپا صورت داده است. آن‌ها اعلام کردند که نیروی جدید القاعده 50 هزار شبه‌نظامی در سوریه دارد که بسیاری از آن‌ها از اروپا از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه هستند.

یکی از مناطقی که مجددا به دست القاعده افتاده، یمن است. تحلیلگران می‌گویند، القاعده در شبه جزیره عرب از حمله تحت رهبری آمریکا در سال 2011 میلادی مجددا قوت گرفته و عملیات بسیاری را در چندین استان در جنوب و شرق یمن ترتیب داده است.

دیوید کیلکولن، رایزن ارشد سازمان سیا در ارتش آمریکا گفت: ما در حال مشاهده بهبود و قوت گرفتن مجدد القاعده هستیم.

انتهای پیام

کد N52133

وبگردی