آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی:

برای محقق شدن شعار افزایش جمعیت باید امکانات را فراهم کرد

برای محقق شدن شعار افزایش جمعیت باید امکانات را فراهم کرد

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان برای افزایش جمعیت گفت: اگر منابع به خوبی مدیریت شود این ظرفیت را داریم که جمعیت دو برابر شود. اما اگر مدیریت نشود به مشکل بر می‌خوریم. مثلا همین الان هم به دلیل عدم مدیریت صحیح با بحران آب مواجه هستیم.

سید راضی نوری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسنا درباره‌ی رویکرد کشور به افزایش جمعیت و ظرفیت منابع طبیعی کشور عنوان کرد: متخصصان و کارشناسان می‌گویند که کشور ما از نظر ظرفیت، این قابلیت را دارد که جمعیتش دو برابر شود. اما این مساله به مدیریت صحیح بر می‌گردد. اما متاسفانه مدیریت صحیحی اعمال نمی‌شود؛ به طوری که همین حالا هم در آب دچار مشکل هستیم.

او ادامه داد: کشورهایی که نسبت به ما هم از نظر مالی و هم از نظر منابع طبیعی فقیرترند توانسته‌اند رفاه و آسایش بیشتری را برای جمعیتی که ممکن است نسبت به ما هم بیشتر باشد فراهم کند.

کارشناسان می‌گویند که کشور ما از نظر ظرفیت، این قابلیت را دارد که جمعیتش دو برابر شود. اما این مساله به مدیریت صحیح بر می‌گردد.

نماینده‌ی مردم شوش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر چارچوب مشخصی داشته باشیم و بتوانیم روی مسائلی مثل گردشگری، معادن و منابع کشوری کار کنیم و به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت کنیم؛ یعنی از قانون و ریل گذاری که مجلس برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله برای ما مشخص کرده پیروی کنیم، منابع کشورمان نه تنها برای جمعیت حاضر بلکه برای جمعیتی بالغ بر 150 میلیون نفر جوابگو است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به کشورهایی که با نرخ منفی جمعیت مواجه‌اند گفت: کشورهایی که از تعداد کم جمعیتشان ضربه دیده‌اند به این فکر افتاده‌اند که مهاجر بپذیرند ولی ما می‌توانیم قبل از آن که به آن نقطه برسیم و در راهی که آنها رفته‌اند حرکت کنیم باید جلوی مساله را بگیریم و با برنامه‌ریزی دقیق و با صرف هزینه و سرمایه‌گذاری‌هایی که از نظر مسکن و آموزش و بهداشت و آب و ترافیک می توان انجام داد جلوی این مساله را بگیریم.

وی تاکید کرد: اگر روی این موارد و بخصوص سرمایه‌های انسانی سرمایه‌گذاری کنیم این سرمایه‌گذاری می‌تواند جوابگو باشد. اما اگر خودمان افزایش جمعیت را محدود کنیم باعث می‌شود جمعیتمان رو به پیری رود و کشور از جمعیتی که می‌تواند در آینده کار کند محروم باشد.

نوری یاد آور شد: متاسفانه عدم برنامه‌ریزی صحیح باعث شده همین جمعیت جوانی که در حال حاضر داریم هم نتواند کار کند و با مشکل مواجه شود. یعنی اگر بتوانیم مشکل کنونی کشور را حل کرده باشیم تا جمعیت جوان بتواند با انرژی وارد شود و جمعیت جوان دیگری را جایگزین خود کند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد:‌همه چیز باید تعریف شده باشد صرف این که جمعیت را بالا ببریم درست نیست. بلکه باید همه‌ی امکانات زاز قبیل آموزش، بهداشت و حمل و نقل و مسکن و سلامت را فراهم کنیم تا بتوانیم این شعار را بدهیم که می‌توانیم جمعیت را زیاد کنیم. یعنی باید زیر ساختها را فراهم کنیم تا بتوانیم در چنین راهی قدم برداریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، همچنین گفت: باید افزایش جمعیت و فراهم کردن زیرساخت‌ها را هم زمان با هم در نظر بگیریم چون ممکن است فراهم کردن زیرساخت‌ها چند سال به طول بینجامد و در این مدت جمعیت ما رو به پیری رود. البته مدیریت منابع هم مهم است. چون اگر منابع ما مدیریت نشود منابع بیشتر از این هم جوابگوی جمعیت نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N51928

وبگردی