آفتاب
تحولات افغانستان/

چهار کشته و زخمی بر اثر انفجار در جلال آباد/ آزادی 72 عضو طالبان از زندان بگرام

چهار کشته و زخمی بر اثر انفجار در جلال آباد/ آزادی 72 عضو طالبان از زندان بگرام

کشته و زخمی شدن چهار نفر بر اثر انفجار بمب در شهر جلال آباد و آزادی 72 عضو طالبان از زندان بگرام از جمله خبرهای مرتبط با افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر  به نقل از شینهوا، پلیس افغانستان اعلام کرد بر اثر انفجار یک بمب در شهر جلال آباد در شرق این کشور دو عضو طالبان کشته و دو نفر زخمی شدند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که اعضای طالبان در حال جاسازی مواد منفجره بودند که این بمب در 120 کیلومتری شرق شهر کابل منفجر شد.

مقامات افغانی و سازمان ملل تایید کردند که در نیمه نخست سال گذشته، هزار و 319 افغانی کشته و دو هزار و 533 نفر زخمی شدند که از این میزان بیش از 443 نفر بر اثر انفجار بمب های کنار جاده ای کشته و 917 فرد دیگر نیز  زخمی شدند.

خبر دیگر اینکه با وجود مخالفت های واشنگتن، دولت افغانستان تصمیم گرفته که 72 نفر از 88 زندانی عضو طالبان را که آمریکا از آنها به عنوان زندانیان خطرناک یاد کرده است، آزاد کند.

دولت افغانستان سال گذشته مسئولیت کامل زندان بگرام در نزدیکی کابل را از دولت آمریکا گرفت که کاخ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای واگذاری مسئولیت امنیت زندان بگرام به نیروهای افغانی را پیشرفت بزرگی برای افغانستان خواند.

زندان بگرام در نزدیکی کابل که در جریان 10 سال اخیر از سوی نیروهای آمریکایی اداره می شد، بیش از سه هزار نفر از اعضای القاعده و طالبان را در خود جای داده است و هیچ گونه نظارتی از سوی دولت افغانستان بر آن وجود نداشت.

آمریکا از دولت کرزای خواسته تا ضمانت دهد زندانیانی که تهدید مداوم امنیتی تلقی می‌ شوند، حتی اگر امکان تعقیب قضایی آن ها در دادگاه فراهم نباشد، آزاد نخواهد کرد.

کد N51922

وبگردی