آفتاب
دستغیب در گفت‌وگو با ایسنا:

عربستان به جای ایجاد ناامنی در منطقه، به اصلاحات در کشورش روی آورد

عربستان به جای ایجاد ناامنی در منطقه، به اصلاحات در کشورش روی آورد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه برخی از سعودی‌ها با طراحی اسرائیلی‌ها در بازی ایجاد ناامنی در منطقه قرار گرفته‌اند، گفت: سعودی‌ها بهتر است دست به اصلاحات در کشور خود بزنند وگرنه این گونه اقدامات باعث بازگشت تروریست‌ها به عربستان خواهد شد.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه مدل آمریکا در سوریه شکست خورده است، گفت: این مدل در عراق نیز به نتیجه نخواهد داد و این سناریویی است که به جواب نمی‌رسد پس باید آمریکا‌یی‌ها تغییر موضع بدهند و چاره‌ای جز این هم ندارند.

وی افزود: البته آمریکا‌یی‌ها با علم به بی‌جواب ماندن این مدل به دنبال استقرار تروریست‌ها در کشورهای مجاور سوریه هستند چون تروریست‌ها سرگردان شده‌اند و می‌دانند که بازگرداندن یا استقرار آنها در افغانستان نیز بازگشت به نقطه صفر است.

دستغیب افزود: براین اساس آنها تلاش می‌کنند تا منطقه‌ای برای استقرار تروریست‌ها را تعریف کند که این منطقه به جهت هوشیاری حکومت‌های محلی غیرقابل تایید است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: یکی از طراحی‌های آمریکا‌یی‌ها نیز این بود که ارتباطی بین کردها، تکفیری‌ها و تروریست‌ها برقرار کنند که این نیز به دلیل هوشیاری کردها محقق نشد و در نهایت تنها می‌توان این موضوع را مورد تصور قرار داد که پایان این سیاست صدمات جبران‌ناپذیری برای کشورهای حامی در منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی در توضیح نقش عربستان در ایجاد ناامنی‌های اخیر در منطقه به خصوص سوریه و عراق و لبنان گفت: برخی از سعودی‌ها به جهت طراحی اسرائیلی در این بازی قرار گرفته‌اند که باید حکومت عربستان خیلی سریع پایش را از این قضیه بیرون بکشد وگرنه ترورست‌ها بعد از جمع شدن بساط‌شان در کشورهای مختلف به سمت عربستان باز خواهند گشت.

دستغیب گفت: اگر عربستان هوشیار نباشد مدل ترکیه در مورد تروریست‌ها در مورد این کشور نیز تکرار می‌شود. مدل ترکیه همان مدلی است که آنها از تروریست‌ها حمایت کردند و بعد مورد آماج حملات تروریستی قرار گرفتند. فکر می‌کنم این اتفاق برای عربستان سعودی در صورت عدم تدبیر تکرار شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توضیح دلیل همخوانی عربستان با رژیم صهیونیستی گفت: عربستانی‌ها به دنبال رویارویی با جبهه مقاومت و تحرکاتی که در قالب بیداری اسلامی شکل گرفته، است. تصور سعودی‌ها این است که خارج از خاک خود جریان مقاومت را مدیریت کنند منتها این شتاب معکوسی برای سعودی‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: بهترین رویکرد عربستان آن است که در فرآیند دموکراتیک در کشور خود دست به اصلاحات بزند وگرنه با مدیریت منطقه و مقاومت شکل گرفته در منطقه همان بازگشت معکوس صورت خواهد گرفت که منافع‌شان را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام

کد N51676

وبگردی