آفتاب

توافق نهایی عراقچی و اشمید/واکنش کاخ سفید به طرح سناتورها:اگرخواهان جنگ باایران هستید، بگویید

توافق نهایی عراقچی و اشمید/واکنش کاخ سفید به طرح سناتورها:اگرخواهان جنگ باایران هستید، بگویید

درحالی که نمایندگان ایران و 5+1 شب گذشته در وین به توافق در زمینه رفع اختلافات رسیدند برخی سناتورهای حامی رژیم صهیونیستی سعی می​کنند توافق ژنو اجرایی نشود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روز جمعه دومین دور مذاکرات عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ومعاون  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید. طی دو روز مذاکره فشرده بین عراقچی و اشمید در ژنو، راه حل مسائل باقی مانده در خصوص نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در سطح مدیران ارشد سیاسی میان جمهوری اسلامی و کشورهای 1+5 مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفت.

آنگونه که تسنیم گزارش کرده است پس از پایان این دور از مذاکرات ؛ سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام خبر پایان مذاکرات ژنو اعلام کرد که درباره مسائل باقی‌مانده به توافق رسیدیم. مذاکره کننده ارشد کشورمان با اعلام اینکه هیچ اختلاف نظری بین ایران و گروه 1+5 باقی نمانده است، گفت که تأیید نهایی منوط به تصمیم پایتخت‌ها است.وی در ادامه افزود که بیانیه‌ای طی روزهای آتی در صورت موافقت رسمی همه طرفین با متن آن منتشر خواهد شد.

در همین حال برخی از سناتورهای آمریکا در تلاش هستند تا طرحی را به تصویب برسانند که بر اساس آن تحریم ها جدیدی علیه ایران وضع شود. این اقدام احتمال شکست در مذاکرات هسته​ای با ایران را بالا می برد. آنگونه که مهر گزارش کرده است، کاخ سفید در واکنش به تلاش سناتورها برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران اعلام کرد که اگر عده‌ای خاص از اعضای کنگره خواهان جنگ هستند بهتر است این مطلب را به اطلاع مردم آمریکا برسانند.

"برنادت میهان" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان این موضوع در ادامه گفت : اگر برخی از اعضای کنگره می خواهند که ایالات متحده دست به اقدام نظامی بزند، باید در برابر مردم آمریکا این سخن را بگویند. به گفته میهان، طرح سناتورها در تضاد با اقدام مسالمت جویانه دولت برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت طرح پیشنهادی سناتورها جامعه جهانی را دچار تفرقه کرده و باعث می شود ایران نیز موضع سخت تری بگیرد و مذاکرات احتمالا پایان یابد.

برنادت میهان همچنین گفت که اگر اعضای کنگره خواهان جنگ با ایران نیستند، چرا باید از طرحی حمایت کنند که احتمالا راه را بر دیپلماسی می بندد و آمریکا را بر سر دو راهی جنگ یا پذیرش پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران قرار می دهد.

27219

 

 

کد N51658

وبگردی