آفتاب

درخواست یکی از رهبران مخالف در اوکراین از اتحادیه اروپا

درخواست یکی از رهبران مخالف در اوکراین از اتحادیه اروپا

یکی از رهبران مخالف دولت در اوکراین گفت، اکثریت اوکراینی‌ها از الحاق به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند چرا که روسیه به اجرای اصلاحات ضروری در این کشور کمکی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به نقل از شبکه خبری ان‌.بی‌.سی، "آرسنی یاتسنیوک"، رهبر حزب مخالف "اتحاد سرزمین پدری همه اوکراینی‌ها" گفت: ممکن است که کی‌یف اخیرا تصمیم به تقویت روابط مالی و اقتصادی خود با روسیه گرفته باشد اما اتحادیه اروپا نباید این کشور را به حال خود رها کند و مردم این کشور را تنها بگذارد.

وی افزود: چیزی که برای کشور من بسیار مهم است و تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم، امضای یک توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپاست تا به اجرای اصلاحات حقیقی و جذب سرمایه‌گذاران برای اصلاح قوه قضائیه و مبارزه با فساد فراگیر کمک کند.

یاتسنیوک افزود: اکثریت مردم اوکراین می‌خواهند تا دولت توافق همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کند. اما برای اوکراین نیز سخت است تا میان اتحادیه اروپا و روسیه یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: فساد و دولت ناشایست اصلی‌ترین موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری در اوکراین است. این یک مشکل کلیدی است و به همین خاطر است که ما باید توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کنیم. این بهترین کاری است که می‌توانیم برای اجرای اصلاحات حقیقی در کشورمان انجام دهیم.

این رهبر مخالفان در اوکراین همچنین گفت: انگیزه پشت توافق با روسیه ژئوپلیتیکی است. روسیه یک بازیگر موثر و با نفوذ است و این حرکت بیشتر از آنکه اقتصادی باشد یک انگیزه ژئوپلیتیکی است. روسیه به جای حمایت ملی از اوکراین برای تحقق اصلاحات یک وام موقتی به این کشور داده است.

این اظهارات یاتسنیوک به دنبال تصمیم رئیس جمهوری اوکراین در ماه دسامبر سال گذشته میلادی صورت گرفت. دولت اوکراین توافق همکاری با اتحادیه اروپا را که می‌توانست روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی میان اتحادیه اروپا و اوکراین را تقویت کند، امضا نکرد.

این اقدام باعث اعتراضات هزاران نفری اوکراینی‌هایی که حامی الحاق به اتحادیه اروپا بودند، شد.

انتهای پیام

کد N51648

وبگردی