آفتاب

آرین منش: فشار مجلس به دولت در انتخاب مدیران به صلاح نیست

آرین منش: فشار مجلس به دولت در انتخاب مدیران به صلاح نیست

یک نماینده‌ پیشین مجلس شورای اسلامی، گفت: مصلحت نیست مجلس درباره‌ انتخاب مدیران به دولت فشار آورد، چون تعیین مدیران اجرایی از اختیارات دولت است.

محمدجواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ خراسان، با اشاره به سخنان رییس جمهور در جمع استانداران، اظهار کرد: این سخنان بیانگر این مسأله است که دولت از نحوه‌ تعامل با مجلس رضایت نسبی دارد.

وی با اشاره به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی، خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشور بر پایه‌ تفکیک قوا تدوین شده و وظایف و اختیارات برای هر یک از قوای سه‌گانه قانون پیش‌بینی شده است، اگر هر کدام از قوا در حوزه‌ اختیارات خودشان عمل کنند، به‌طور یقین مشکلی پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: در اصل 57 قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به تفکیک قوا اشاره شده است، براساس این اصل هر کدام از قوا متصدی امور کشور هستند، اصل 58 به اعمال قوای مقننه و اصل 60 به اعمال قوه‌ی مجریه از طریق رییس جمهور و وزرا اشاره کرده است. با وجود داشتن اصل تفکیک قوا در قانون اساسی، در صورتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اهداف خود دست می‌یابد که همه‌ی قوا با یکدیگر تعامل و همگرایی داشته باشند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: اگر قوا در مقابل یکدیگر قرار گیرند، قطعاً اهداف نظام تحقق نمی‌یابد به‌عنوان مثال در بحث سؤال از وزرا این طرح سؤال جزو حقوق نمایندگان است که از وزیر مربوطه در صورت لزوم در حوزه‌ کاریش توضیح بخواهند که این طرح سؤال یک ابزار نظارتی است که اگر درست استفاده نشود، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی گفت:برای مثال، وقتی که وزرا و نمایندگان برای طرح یک سؤال اختصاص می‌دهند توجه کنید، مجلس سه روز در هفته جلسه علنی برگزار می‌کند که طی این زمان محدود به سؤالات انگشت‌شماری می‌تواند پرداخته شود. بنابراین در برخی اوقات هیچ تناسبی میان وقت نمایندگان و وقت وزیر وجود ندارد.

وی افزود: یک وزیر برای پاسخ دادن به یک سؤال باید وقت زیادی را صرف حضور در مجلس، کمیسیون و صحن علنی کند و از طرفی میلیاردها هزینه هم برای دولت و مجلس دارد. از این‌رو با ترجیح منافع ملی و مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران ضروریست که قوای سه‌گانه در کنار یکدیگر قرار گیرند و مکمل هم باشند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان‌رضوی، گفت: سؤالاتی که از وزرا پرسیده می‌شود باید متناسب با زمانی که در اختیار دارند باشد، هنوز چهار ماه است که از عملکرد دولت یازدهم می‌گذرد، مجلس هم این موضوع را در نظر داشته باشد که انتخاباتی صورت گرفت و رییس جمهوری انتخاب شد و به دنبال آن کابینه‌ای رای آورد که شاید از جنس برخی نمایندگان مجلس نباشد، پس باید متناسب با این شرایط قضاوت کرد.

وی با اشاره به سوالات متفاوت نمایندگان از وزرا اظهار کرد: برخی سوالات ملی و مربوط به مسایل کلی و برخی نیز منطقه‌ای و برخی هم سیاسی-جناحی است. به طور مثال اگر فردی و وزیری صلاحیت‌های اصولی را دارا باشد، مصلحت نیست مجلس درباره انتخاب مدیران به دولت فشار آورد، زیرا تعیین مدیران اجرایی از اختیارات دولت است.

وی با اشاره به راهکارهایی که می‌تواند تعاملات میان مجلس و دولت را بهبود بخشد، خاطر نشان کرد: ارتباط بیشتر و تعاملات غیر رسمی وزرا با کمیسیون‌های مجلس و تشکیل جلسات مستمر و مشترک بین مجلس و دولت یک راهکار دیگر است که درقانون پیش‌بینی شده است. راهکار دیگر پر رنگ شدن معاونان پارلمانی دولت است.

آرین‌منش تصریح کرد: وظیفه معاونان پارلمانی دولت برقراری ارتباط تنگاتنگ میان مجلس و دستگاه‌های اجرایی است، اگر معاونان پارلمانی نقش‌شان را به خوبی ایفا کنند به طور یقین باعث برطرف شدن مشکلات می‌شود.

انتهای پیام

کد N51596

وبگردی