آفتاب

ˈیوانˈ بین المللی می شود

ˈیوانˈ بین المللی می شود

پکن - ایرنا - بانک مرکزی چین روز شنبه با انتشار بیانیه ای از تقویت ˈیوانˈ واحد پول ملی این کشور درسال جدید میلادی در راستای رسیدن به یک ارز بین المللی خبر داد.

به گزارش ایرنا، بیانیه بانک مرکزی چین می افزاید در سال جاری میلادی از هیچ تلاشی برای بین المللی کردن این ارز دریغ نخواهد شد.

با مطرح شدن بین المللی کردن ارز چین ارزش آن در برابر ارزهای عمده بخصوص دلار در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

ظاهرا دولت چین قصد دارد با روی آوردن به واردات بیشتر راه را برای تبادلات با ارز خود هموارتر کند.

دولت چین هدف واردات را تا یک دهه دیگر هشت هزار میلیارد دلار اعلام کرده است.

بانک مرکزی چین در بیانیه خود ارزش تبادلات فرامرزی با استفاده از یوان را در سال 2013 میلادی نزدیک به 596 میلیارد دلار عنوان کرده است.

این بیانیه می افزاید که از لحاظ ارزشی این تبادلات از سال 2009 میلادی به این طرف 350 برابر شده است.

ارایه خدمات بهینه مالی ، مدیریت بر رشد اعتبارات پولی و فعالتر شدن در نظام مالی بین المللی از دیگر اهدافی است که بانک مرکزی چین برای سال 2014 میلادی تدوین کرده است.

ارزش برابری یوان در برابر دلار آمریکا درآخرین روز کاری سال 2013 یک رکورد جدیدی ثبت کرد و هر یک دلار برابر 1024/6 یوان رسید.

منابع رسمی اقتصادی چین اعلام کردند ارزش یوان طی سال 2013میلادی نزدیک به سه درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافته است .

کارشناسان امور مالی معتقدند همزمان با افزایش روز افزون استفاده خود چین از یوان برای تجارت با دیگر کشورها، تلاش های پکن برای ارتقای موقعیت این ارز در بازارهای خارجی نیز در حال ثمر دادن است.

مقام های ارشد چین که مرحله دوم اصلاحات را در کشور خود کلید زده اند، در تلاشند یوان را به یکی از سه ارز مهم دنیا تبدیل کنند.

آساق ** 275 ** 2100
کد N51520

وبگردی