آفتاب

سقوط هواپیمای ناتو در افغانستان 3 کشته برجا گذاشت

سقوط هواپیمای ناتو در افغانستان 3 کشته برجا گذاشت

سقوط یک فروند هواپیمای ناتو در شرق افغانستان سبب کشته شدن دو نظامی نیروهای ائتلاف و یک نیروی محلی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، این حادثه امروز جمعه رخ داد و هنوز توضیحات بیشتری در مورد آن منتشر نشده است. فرماندهی نیروهای ائتلاف در افغانستان، از انتشار جزئیات این حادثه و ملیت کشته شدگان خودداری کرده است.

این حادثه در حالی رخ می دهد که اغلب کشورهای حاضر در جمع نیروهای ائتلاف در حال ترک افغانستان هستند و اگر افغانستان توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا نکند، نظامیان ایالات متحده نیز باید تا پایان سال جاری میلادی از این کشور جنگ زده خارج شوند.

در همین رابطه دیروز پنجشنبه، آمریکا در مورد امضا نشدن این توافقنامه به کابل هشدار داد. "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که در صورت عدم امضای این پیمان، گزینه صفر اتخاذ خواهد شد و در نتیجه تمامی نیروهای غربی از افغانستان خارج خواهند شد.

به گفته کارنی، در صورت عدم امضای پیمان امنیتی توسط کابل، واشنگتن به زودی برنامه خروج نیروهای خود را آغاز خواهد کرد. مقامات آمریکایی می گویند، اگر توافقی در رابطه با حضور 8000 نیروی آمریکایی در داخل افغانستان پس از سال 2014 امضا نشود، نیروهای واشنگتن به طور کامل این کشور را ترک خواهند کرد.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان درباره این تهدید آمریکا برای خروج کامل نیروهایش از کابل ابراز تردید کرده است. بدون توافق امنیتی دوجانبه، آمریکا بر اساس "گزینه صفر" تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و نیروهای افغان مجبورند که به تنهایی با طالبان مبارزه کنند.

کد N51247

وبگردی