آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

مطهرنیا: مردم مصر قربانی نخبگان شدند

مطهرنیا: مردم مصر قربانی نخبگان شدند

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که مردم مصر می‌خواستند به حکومت مادام العمر حسنی مبارک پایان بدهند افزود: مردم مصر اکنون در آستانه رفراندوم قانون اساسی شاهد استقرار غیرقانونی نظامی‌ها هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که مردم مصر می‌خواستند به حکومت مادام العمر حسنی مبارک پایان بدهند افزود: مردم مصر اکنون در آستانه رفراندوم قانون اساسی شاهد استقرار غیرقانونی نظامی‌ها هستند.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ناقص خواندن تغییر سیاسی مصر پس از آغاز جنبش مدنی این کشور خاطرنشان کرد: محصول این تغییر ناقص بیش از آن که روندی دموکراتیک را ایجاد کند سازه‌ای از تحرکات نظامی در بستر بهره‌برداری از تمایلات توده‌یی را رقم زد.

او افزود: مصر امروز در واقعیت و در عمل نشان دهنده نظریه مکتب واقع‌گرایی قدرت و دیدگاه‌هایی مانند بندیتوکروچه است که اعتقاد دارد در انقلاب‌ها این مردم هستند که قربانی نخبگان می‌شوند. به گونه‌ای که شعارهایی مانند آزادی، عدالت ، برابری و برادری تنها دست‌آویزی برای نخبگان است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که مردم مصر به میدان التحریر رفتند تا نظامی دموکراتیک را روی کار بیاورند گفت: مردم می‌خواستند به حکومت مادام العمر حسنی مبارک پایان بدهند ولی اکنون در آستانه رفراندوم قانون اساسی شاهد استقرار غیرقانونی نظامی‌ها هستند. چنین نتیجه‌ای می‌تواند نمونه‌ای برای بحث نخبه‌گرایی یا رئالیست قدرت در ادبیات سیاسی باشد.

وی ادامه داد: در جامعه مصر تنها عنوان و نام نظام حاکم تغییر کرده است ولی ساختار این کشور مانند گذشته بوده و تغییر جدی در آن صورت نگرفته است. چراکه در گذشته حسنی مبارک روی کار بود و امروز نظامیان در مصر قدرت را به دست گرفته‌اند؛ هم‌چنین با در نظر گرفتن روند وقایع در مصر می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده هم شاهد حضور نظامیان در مصر باشیم.

مطهرنیا با اشاره به تحولات جوامع کنونی حاکی از آن است که حاکمیت‌هایی مانند حکومت مصر با چالشی جدی مواجه هستند خاطرنشان کرد: در صورتی که پیش‌نویس قانون اساسی مصر هم رای لازم را کسب کند و نظامیان هم قدرت را هم‌چنان به دست بگیرند، بازهم مصر در آینده با چالشی جدی روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: امکان دارد با تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر این کشور برای مدتی ثبات سیاسی را تجربه کند ولی به واسطه رشد نیروهای اجتماعی این ثبات دوام چندانی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با موضع‌گیری اخوان المسلمین و سایر گروه‌های اسلام‌گرا در قبال پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر گفت: امروز نمی‌توان اخوان المسلمین و سایر اسلامگراهای مصر را یدی واحد دانست؛ بنابراین این احزاب موضع‌گیری واحد قابل تاکیدی هم نخواهند داشت.

مطهرنیا ادامه داد: به نظر می‌رسد طرفداران محمد مرسی و اخوانی‌های کلاسیک با این پیش‌نویس مخالف هستند ولی اخوانی‌های میانه‌رو با محافظه کاری بیش‌تری در قبال قانون اساسی جدید مصر گام برداشته‌اند؛ به طوری که نه آن را نفی کرده‌اند و نه واکنش مثبتی نسبت به آن نشان داده‌اند.

انتهای پیام

کد N51066

وبگردی