آفتاب

نگرانی برخی مقامات آمریکا از نزدیکی روابط ایتالیا و ایران

نگرانی برخی مقامات آمریکا از نزدیکی روابط ایتالیا و ایران

یک وب سایت خبری آمریکایی گزارش داد که مقامات آمریکا نگران این هستند که اشتیاق اخیر دولت ایتالیا برای ورود مجدد به بازار ایران سقوط تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران را تسریع بخشد و تلاش‌های غرب برای اعمال فشار به تهران برای امضای یک توافق هسته‌یی نهایی را تضعیف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وب سایت واشنگتن فری بیکن در این گزارش نوشت: دولت ایتالیا در راس تلاش‌ها برای ورود مجدد به بازار ایران قرار گرفته است تا سهمی در بخش انرژی ایران داشته باشد. در حالی که ایتالیا به دنبال تقویت روابط اقتصادی خود با ایران است و مقامات عالی رتبه و قانونگذاران خود را برای مذاکره به تهران می‌فرستد، مقامات آمریکایی و دیگر کارشناسان می‌گویند که نگران این هستند که تلاش‌های ایتالیا در این زمینه رژیم تحریم‌های بین‌المللی را مختل کند.

هیاتی از قانونگذاران ایتالیایی اخیرا با یک مقام عالی‌رتبه ایرانی دیدار کردند تا احتمالا مقدمه‌چینی‌ها را برای سفر انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا به ایران در اواخر ماه میلادی جاری فراهم کنند.

سفر قانونگذاران ارشد ایتالیا توسط دولت‌های ایران و ایتالیا یک موفقیت بزرگ خوانده شد.

یک مقام آمریکایی دخیل در اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت که تلاش‌های شدید ایتالیا برای جذب ایران به تحریم‌های بین‌المللی آسیب می‌رساند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: فعالیت‌های ایتالیا در حال تاثیرگذاری مخرب روی رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. ایتالیا تعمدا در حال تضعیف فشار اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است و سفر نخست‌وزیر این کشور آسیب شدیدی را به سیاست آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال ایران خواهد زد.

این منبع آمریکایی در ادامه گفت: خلاصه این که رفتار ایتالیا هدف رسیدن به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به برنامه هسته‌یی ایران را تضعیف می‌کند. آیا مردم ایتالیا مایلند مسوول یک جنگ باشند؟

ایتالیا و ایران از ماه اوت سال 2013 در تلاش برای افزایش دیپلماسی‌شان در همه سطوح دولتی بوده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در ماه اوت سفری به تهران داشت و درباره روش‌های افزایش روابط دوجانبه بین دو کشور با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران نیز در ماه نوامبر سفری به ایتالیا داشت و در آن‌جا با اما بونینو، همتای ایتالیایی‌اش دیدار کرد.

به گفته وزارت امور خارجه ایتالیا، بونینو تمایلش به ورود مجدد به بخش‌هایی از ایران که تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفتند را اعلام کرد.

وزیر نفت ایران نیز در ماه دسامبر با رییس شرکت انی، بزرگ‌ترین شرکت نفت ایتالیا دیدار کرد تا زمینه را برای «پروژه‌های آینده در زمینه انرژی» فراهم کند.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در ماه دسامبر سفری دو روزه به تهران داشت تا به گزارش خبرگزاری فرانسه با ظریف درباره «فعالیت‌های جدید احتمالی» برای وقتی که تحریم‌ها لغو شدند صحبت کند.

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا نیز در آن زمان سفری به ایران داشت تا از مزایای توافق هسته‌یی موقتی ژنو که حدود هفت میلیارد دلار درآمد حاصل از لغو تحریم‌ها را برای ایران به همراه داشت، تعریف و تمجید کند.

مقامات ایتالیا علاوه بر استفاده از صنعت نفت ایران، امیدوارند که نقشی در حوزه نساجی، دارویی، گاز، محصولات شیمیایی و تجارت ماشینی تهران نیز ایفا کنند.

یک هیات تجاری ایتالیا قرار است اواخر ماه میلادی جاری با مقامات ایرانی دیدار کند.

یک کارشناس ایتالیایی در زمینه ایران معتقد است که ایتالیا مصمم است با ایران روابط تجاری داشته باشد.

او در گفت‌وگو با واشنگتن فری بیکن، گفت: ایتالیا برای آغاز روابط تجاری‌اش با ایران حتی منتظر توافق موقتی ژنو نمانده است.

معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در ماه اوت سال گذشته در مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران شرکت کرد و از آن زمان تاکنون مرتب خواستار فصل جدیدی در روابط دو کشور شده است. علاوه بر آن وزیر امور خارجه ایتالیا نیز اولین وزیر یک کشور عضو اتحادیه اروپا بود که پس از توافق ژنو به ایران سفر کرد و این نشان می‌دهد که چگونه دولت فعلی ایتالیا مشوق‌های اقتصادی را به تعهدش نسبت به مسائل منع اشاعه ارجحیت داده است.

یک سخنگوی سفارت ایتالیا به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد و یک سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهارنظر خودداری کرد.

انتهای پیام

کد N50896

وبگردی