آفتاب
کاخ سفید:

حمایت کنگره از تشدید تحریم‌های ایران خلاف دموکراسی است

حمایت کنگره از تشدید تحریم‌های ایران خلاف دموکراسی است

کاخ سفید با انتقاد از گروهی از سناتورها که خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران هستند٬ تاکید کرد که این اقدام به نوعی بستن درهای دیپلماسی و حرکت به سمت جنگ است.

کاخ سفید از حمایت برخی از اعضای کنگره از تشدید تحریم‌های ایران انتقاد کرده و آن را اقدامی خواند که در روند پیشبرد دیپلماسی اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز٬ کاخ سفید با انتقاد از گروهی از سناتورها که خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران هستند٬ تاکید کرد که این اقدام به نوعی بستن درهای دیپلماسی و حرکت به سمت جنگ است.

در همین حال٬ یکی از مشاوران سنای آمریکا اعلام کرد که دو سناتور دیگر نیز روز پنج‌شنبه حمایت خود را از پیش‌نویس «قانون ایران عاری از سلاح هسته‌ای» اعلام کردند.

این طرح چهارشنبه گذشته با کسب حمایت چهار عضو دیگر سنا موافقت ۵۴ سناتور از ۱۰۰ عضو سنا را به ‌دست آورد.

هنوز مشخص نیست که آیا این طرح در سنا به بحث عمومی گذاشته خواهد شد و آیا طرفداران آن می‌توانند در نهایت حمایت دو سوم کل سنا را کسب کرده و وتوی احتمالی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را دور بزنند یا خیر. دولت آمریکا بارها گفته است که مقطع کنونی وقت مناسبی برای وضع تحریم‌های جدید نیست.

با این‌همه روز پنج‌شنبه ۷۲ نفر از سیاستمداران محافظه‌کار شناخته‌شده‌ آمریکا٬ نظیر «الیوت آبرامز» مشاور «جرج بوش» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا٬ در نامه‌ای به کنگره خواهان حرکتی در راستای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران شدند.

یکی از دستیاران ارشد دموکرات سنا در گفت‌وگو با رویترز در باره افزایش تعداد سناتورهای حامی تحریم‌های جدید علیه ایران گفت که به رغم افزایش شمار حامیان طرح٬ هنوز برنامه‌ای برای کشیدن طرح به صحن مجلس وجود ندارد.

بر اساس طرح پیشنهادی، در صورتی که ایران سال جاری میلادی یا سال آینده به توافق نهایی با غرب نرسد٬ تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد. بر اساس طرح جدید، صادرات نفت ایران تا دو سال پس از تصویب طرح یادشده به صفر خواهد رسید.

از میان سناتورهای حامی تحریم‌های جدید علیه ایران حداقل ۱۶ سناتور دموکرات‌ هستند. با این‌همه٬ از طرف دیگر دموکرات‌های سنای آمریکا مقاومت شدیدی درباره تصویب تحریم‌های جدید وجود دارد. ماه گذشته ۱۰ سناتور دموکرات که همگی از روسای کمیته‌های مختلف مجلس سنا هستند٬ در نامه‌ای به «هری رید» رهبر اکثریت سنا٬ مخالفت خود را با تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند.

همچنین گروهی متشکل از کارشناسان امور خارجی هر دو حزب آمریکا اوایل هفته از «رابرت منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه خواستند تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب نشود. آن‌ها گفتند که این اقدام می‌تواند به طور بالقوه آمریکا را به جنگ با ایران نزدیک کند.

کد N50718

وبگردی