آفتاب

وزیر امور خارجه چین: ایران و 1+5 توافق موقتی ژنو را کاملا اجرا کنند

وزیر امور خارجه چین: ایران و 1+5 توافق موقتی ژنو را کاملا اجرا کنند

وزیر امور خارجه چین از ایران و گروه 1+5 خواست توافق موقتی ژنو را کاملا اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه گزارش داد که ونگ‌یی، وزیر امور خارجه چین این اظهارات را اخیرا در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ونگ گفت که موضع چین در زمینه موضوع هسته‌یی ایران همیشه آشکار و قاطع بوده است.

او بی‌توجه به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی‌اش گفت که پکن با تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌یی مخالف است و از برقراری منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه چین گفت: ما در روند مذاکرات در زمینه موضوع هسته‌یی ایران شرکت داشته‌ایم.

وی افزود که پس از 10 سال مذاکرات، گروه 1+5 و ایران اخیرا به اولین توافق‌شان در ژنو دست یافتند و اولین گام را به سمت یک راه حل صلح‌آمیز برداشتند، کاری که تحقق آن به هیچ وجه آسان نبود.

ونگ گفت که این توافق اگرچه یک توافق اولیه است ولی محدودیت‌های لازم را روی برنامه هسته‌یی ایران اعمال می‌کند و به این ترتیب ضروری‌ترین نگرانی جامعه بین‌المللی را رفع می‌کند.

وزیر امور خارجه چین با بیان این که "آن چه اکنون اهمیت دارد اجرای درست توافق‌نامه است" افزود که توافق هسته‌یی شش ماهه ژنو توانایی ایران و سایر کشورها برای عمل به مسوولیت‌ها و وظایف‌شان به طور جدی را می‌آزماید.

ونگ گفت که در همان حال لازم است که مذاکرات هر چه زودتر به پیش برده شود تا یک توافق نهایی که یک راه‌حل جامع و همیشگی برای این مساله فراهم می‌کند به دست آید.

وزیر امور خارجه چین گفت: این هم به نفع ایران است و هم به نفع منطقه.

ونگ گفت که چین همواره بر مبنای پنج اصول هم‌جواری صلح‌آمیز، روابط دوستانه و عادی‌اش را با سایر کشورها حفظ کرده است.

او با بیان این که "ما روابط دوستانه‌ای با کشورهای عربی داریم و در همان حال دارای روابط عادی کشوری با ایران هستیم" افزود که چین امیدوار است ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشکلات‌شان را از طریق مذاکره و مشورت حل کنند.

وزیر امور خارجه چین گفت: ما برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم. ما معتقدیم که ایران و سایر کشورهای منطقه اختلافات و مناقشات‌شان را به درستی حل می‌کنند و به این ترتیب در آرامش بیش‌تر در کنار هم زندگی خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N50577

وبگردی