آفتاب

هشدار آمریکا نسبت به خطر فروپاشی سودان جنوبی

هشدار آمریکا نسبت به خطر فروپاشی سودان جنوبی

آمریکا هشدار داد کشور سودان جنوبی ممکن است سقوط کند و معاون اخراج شده رئیس‌جمهوری این کشور را تحت فشار قرار داد تا بدون هیچ پیش شرطی با آتش‌بس موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: طی سه هفته درگیری در سودان جنوبی تعداد تلفات این درگیری‌ها از هزار نفر بیشتر شده است.

سازمان ملل همچنین هشدار داد: حدود 240 هزار نفر از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا که به تشکیل کشور سودان جنوبی در سال 2011 کمک کرد، مشاوران و فرستاده‌های خود را به شهر جوبا فرستاده تا به مذاکره برای آتش‌بس کمک کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، معاون امور آفریقای وزیر امور خارجه آمریکا به قانونگذاران این کشور گفت: امروز با کمال تاسف جوان‌ترین کشور جهان و بی‌تردید یکی از شکننده‌ترین دموکراسی‌ها در جهان در خطر فروپاشی قرار دارد.

وی این اظهارات را در سومین سالگرد رای به استقلال سودان جنوبی یاد کرد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفت: واشنگتن از هر دو طرف جنگ سودان جنوبی می‌خواهد تا بلافاصله توافق آتش‌بس پیشنهادی را که از سوی مذاکره‌کننده ارائه شده، امضا کنند.

اما وی همچنین از ریک مچار، معاون رئیس‌جمهوری سودان جنوبی خواست بدون پیش شرط با توقف خصومت‌ها موافقت کند.

رایس گفت: تداوم تاکید مچار بر آزادی زندانیان به عنوان پیش شرط توقف خشونت‌ها غیرقابل پذیرش است.

این در حالی است توماس گرینفیلد به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که "ما شواهدی مبنی بر اینکه درگیری‌ها در سودان جنوبی کودتایی از سوی مچار علیه سالوا کر، رئیس‌جمهوری این کشور است، ندیده‌ایم."

وی تاکید کرد که بروز خشونت‌ها در این کشور در نتیجه مناقشه بزرگ سیاسی میان سالوا کر و ریک مچار بوده است.

وی افزود: هر روز که درگیری‌ها ادامه می‌یابد خطر جنگ داخلی تمام عیار با افزایش تنش‌های قومی افزایش می‌یابد و کسانی که در حاشیه درگیری قرار داشتند وارد این درگیری می‌شوند.

انتهای پیام

کد N50511

وبگردی