آفتاب

نماینده ایران در سازمان ملل:همخوانی برخی سیاست​های ایران و آمریکا طبیعی است

نماینده ایران در سازمان ملل:همخوانی برخی سیاست​های ایران و آمریکا طبیعی است

ایرنا نوشت:

نماینده جمهوری اسلامی ایران درسازمان ملل متحد ضمن رد حضور نظامی ایران در سوریه گفت:حمایت سیاسی ایران از سوریه به عنوان عضو فعال سازمان ملل، موضوعی کاملا مشروع و قانونی است.

«محمد خزاعی»که دربرنامه پرمخاطب چهارشنبه شب شبکه پی بی اس آمریکا با اجرای مجری معروف آن«چارلی رز»شرکت کرده بود،در پاسخ به سئوالی درباره منافع مشترک ایران و آمریکا در منطقه و به ویژه در موضوع مبارزه با افراط گرایی در سوریه و عراق گفت: اساساً سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصولی تنظیم می شود که به آنها اعتقاد داریم.

وی افزود: طبیعی است که برخی از این سیاست ها با سیاست های کشورهای دیگر و از جمله آمریکا، می تواند همخوانی داشته باشد و بخشی دیگر نیز متفاوت است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به موضوع مقابله با افراط گرایی و خشونت گفت: این موضوع از سیاست های اصولی ایران بوده و اکنون نیز ادامه دارد و قبلا نیز درباره موضوع افغانستان همکاری هایی صورت گرفته است.

خزاعی همچنین گفت:درمورد عراق که همسایه ایران است و این روزها از سوی فعالیت گروههای تروریستی تهدید می شود، امنیت این کشور برای ما بسیار مهم و حیاتی است.

وی مجدداً تاکید کرد:صرف نظر از سیاست های آمریکا یا سایر کشورها درباره عراق، برقراری امنیت و ثبات در این کشور جزو اولویت های سیاست خارجی ایران بوده است و همچنان خواهد بود.

خزاعی در پاسخ به سئوال دیگری درباره خطر گسترش گروههای افراطی در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور اصولی با هرگونه افراطی گری و خشونت مخالف است و معتقد است که باید با آن مبارزه کرد.

وی در این زمینه به پیشنهاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل درباره مقابله جهانی با افراط گرایی و خشونت اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد که در افتتاحیه اجلاس سران مجمع شصت وهشتم ملل متحد مطرح شد، چندی قبل در قالب قطعنامه ای و با اجماع همه کشورهای جهان در مجمع عمومی به تصویب رسید.

خزاعی افزود: این وظیفه همه کشورها به ویژه قدرت های منطقه است که در این مسیر، حداکثر تلاش و همکاری متقابل را به انجام برسانند.

وی دربخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به شائبه نزاع میان دو گروه اصلی مسلمانان یعنی شیعه و سنی آن هم در کشورهای واقع در منطقه حساس خاورمیانه گفت: اساسا اختلافی بین شیعه و سنی در ایران وجود ندارد، هر چند برخی سعی کرده اند به اختلافات دامن بزنند و زمینه های آن را ایجاد کنند ولی حتی در صورت واقعیت داشتن چنین مساله ای، همه طرف ها وظیفه دارند برای توقف آن تلاش کنند.

خزاعی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران با همه مسلمانان منطقه و از جمله برادران اهل تسنن روابط خوبی دارد و بعنوان مثال ایران همواره از فلسطینی ها که تقریبا همگی از اهل سنت هستند، حمایت کرده و یا با اهل تسنن عراق و سایر نقاط جهان همواره روابط خوب و برادرانه ای داشته است.

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل درباره سیاست ها و اولویت های ایران در سوریه و موضوع ادامه ریاست جمهوری بشار اسد در این کشور نیز گفت: مهمترین اولویت ایران در سوریه، توقف فوری خونریزی ها در این کشور است.

وی افزود: این موضوعی است که به صراحت در دیدار بان کی مون با مقام معظم رهبری در حاشیه اجلاس سران عدم تعهد در تهران، به وی اعلام شد.

خزاعی با تاکید بر اینکه درباره سایر مسائل سوریه نیز این مردم سوریه هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند، گفت: در حقوق بین الملل، هیچ کشوری نمی تواند درباره حاکمیت و شکل حکومت کشور دیگری تصمیم بگیرد.

وی تصریح کرد: نه ما و نه هیچ کشور دیگری حق ندارد تمایلات خود را به مردم سوریه دیکته کند و مردم سوریه باید خود درباره سرنوشت شان تصمیم بگیرند و نقش سایر کشورها باید فقط کمک به تحقق اراده مردم سوریه باشد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد ضمن رد ادعای حضورنظامی ایران در سوریه گفت: حمایت های سیاسی ایران از سوریه کاملا مشروع و قانونی است چون دولت سوریه یکی از اعضای فعال سازمان ملل متحد و هم اکنون نماینده این کشور در سازمان ملل مشغول به کار است.

وی افزود: این در حالی است که هزاران تروریست از سایر مناطق دنیا با کمک برخی کشورها به سوریه اعزام می شوند.

خزاعی درباره حضور احتمالی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو 2 نیز گفت: در صورت دعوت از ایران در این اجلاس شرکت و نقش سازنده ای ایفا خواهیم کرد.

وی با یادآوری اینکه قبلا نیز ایران و روسیه به دولت سوریه کمک کردند تا در مورد موضوع خلع سلاح شیمیایی با سازمان ملل به توافق برسد، تاکید کرد: باید به دولت سوریه و اپوزیسیون واقعی در این کشور و نه گروههای تروریستی، کمک کرد تا به توافقی سیاسی با یکدیگر برسند و به مردم سوریه این فرصت را بدهیم تا برای آینده خود تصمیم بگیرند.

خزاعی درباره روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز گفت: ما همواره خواهان روابط خوب و برادرانه با همه کشورهای مسلمان و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و هستیم.

وی افزود: طبعا ایران به توجه به فرهنگ و تاریخ غنی خود دارای نقش و نفوذ غیر قابل انکاری در منطقه است ولی این به معنی سلطه جویی ایران در منطقه نیست و تهران برای سایر کشورهای این حوزه، مانند عربستان، کویت و سایرین نقش قائل است و اعتقاد دارد همگی این کشورها باید جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند.

چارلی رز مجری شبکه پی بی اس در بخش دیگری از این مصاحبه، با اشاره به توافق هسته ای موقت ایران و گروه 1+5 به نماینده کشورمان گفت: در ایام تعطیلات سال نوی میلادی، با بسیاری از آمریکایی ها در این رابطه صحبت کردم و آنها می پرسیدند ایران در ژنو از چه چیزی کوتاه آمده است؟

این چهره رسانه ای آمریکا افزود: آنها اعتقاد داشتند که ایران در این توافق به آنچه می خواسته، یعنی کاهش تحریم ها، دست یافته ولی در مقابل چیز معنی داری به طرف مقابل نداده است، به این معنی که ایران حتی یک سانتریفیوژ خود را هم کم نکرده است و حتی به ساخت رآکتوری که می تواند پلوتونیوم تولید کند، ادامه می دهد.

خزاعی در پاسخ ، از مجری یادشده پرسید: مگر قرار بود که ایران از حقوق مصرحه خود در معاهده عدم اشاعه یا همان ان پی تی، صرف نظر کند؟

وی افزود: البته این موضوعی است که در ذهن برخی وجود دارد و نخستین نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه کرد آن است که آنچه ایران انجام می دهد، کاملا قانونی و در چارچوب حقوقش بر اساس معاهده عدم اشاعه هسته ای(ان پی تی) است.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تاکید کرد: در مقابل، تحریم های ضدانسانی و غیرقانونی وجود دارد که صرفا به مردم عادی در ایران لطمه می زند و نمی توان این دو موضوع را با هم مقایسه کرد.

خزاعی گفت: ایران همواره و در بالاترین سطح اعلام کرده است که هیچ قصدی برای ساخت سلاح هسته ای ندارد و از جمله مقام معظم رهبری هرگونه اقدامی را در جهت ساخت سلاح هسته ای حرام اعلام کرده اند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای شفافیت در برنامه هسته ای خود ندارد و قبلا نیز در موضوعاتی مثل تبادل سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، برای اعتماد سازی موافقت کرده بود، افزود: ایران از حقوق ذاتی هسته ای خود و از جمله حق غنی سازی برخوردار بوده و هست.

خزاعی در پاسخ به سخنان چارلی رز که به ادعای جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره موضع توافق ژنو درباره حق غنی سازی ایران استناد می کرد، گفت:حتی جان کری هم مدعی نشده است که توافق ژنو، این حق را انکار کرده است،ضمن آنکه غنی سازی،حقی نیست که کسی بتواند آن را تکذیب کند،چرا که این موضوع حقی ذاتی مطابق با معاهده ان پی تی است و کسی نمی تواند به ما بگوید که چنین حقی داریم یا نداریم؟

27219

 

 

کد N50180

وبگردی