آفتاب
سردار جلالی:

استانداران فرماندهان دفاع غیرنظامی برای اداره مردم هستند

استانداران فرماندهان دفاع غیرنظامی برای اداره مردم هستند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با توجه به نقش استانداران در هدایت مردم گفت: آخرین بخش مدیریت و اداره مردم، در شرایط بحران می‌باشد که در واقع استانداران فرماندهان دفاع غیر نظامی استان‌ها برای اداره مردم هستند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار جلالی در نخستین گردهمائی استانداران در وزارت کشور، با توجه به ماهیت این سازمان گفت: نگاه به پدافند غیر عامل در واقع کاهش تاثیر تهدیدات را در پی داشته و توجه به زیر ساخت‌های کشور است و بر همین اساس نکات و چهار چوب‌های خاصی مطرح شده است.

وی گفت: حسب فرمایشات مقام معظم رهبری، پدافند غیر عامل مانند مصونیت سازی از درون برای انسان است یعنی چنانچه دشمن تلاشی انجام دهد اثری نداشته باشد و این موضوع می‌بایست در پیکره کشور و جامعه و در دستگاه‌های مختلف به وجود آید، ضمن اینکه ایشان تاکید نمودند؛ پدافند غیر عامل یک اصل است برای همیشه و نه برای یک مقطع خاص.

مقام معظم رهبری کشور را به بدن تشبیه کردند و مصونیت را از یک طرف برای کالبد و پیکره بدن که همان زیر ساخت‌های کشور است و از طرفی بر جامعه که همان مردم هستند دانستند. و این به معنی مصون سازی مردم و آسیب نا پذیری و حفظ تداوم کارکردهای اصلی در برابر تهدیدات است، دستگاه‌ها نظام مدیریتی کشور هستند که باید بر این اساس کار کنند و یک نگاه پیش دستانه نسبت به تهدیدات داشته و قبل از اینکه تهدید محقق شود آنرا خنثی کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: سه دسته تهدید وجود دارد؛ تهدید نظامی، تهدیدات نوین یا فناورانه و دیگری تهدیدات مردم محور، که این حوزه به توجه بیشتر استانداران و وزارتخانه‌ها نیازمند است.

وی گفت: در تهدیدات مردم محور، دشمن رویکردهای متفاوتی دارد اولین رویکردی که دشمنان دنبال می‌کنند، جنگ نرم یا جنگ ایده آل یا جنگ باورها و در واقع چرخش ذهن مردم به سمت اهداف خودشان است، رویکرد دوم آن‌ها جنگ اقتصادی و ایجاد چالش در مردم و جنگ بی قاعده است که در آن محور کار مردم هستند، از نظر دشمنان در این حوزه هر کشوری که بتواند مردم را خوب هدایت کند برنده و چنانچه اداره مردم را از دست بدهد جنگ را باخته است. این چالش‌ها می‌تواند اقتصادی امنیتی را در حوزه دیگر در بر گیرد لذا باید حوزه‌های مردم را به طور جدی دنبال کرد.

جلالی گفت: در تهدیدهای فناوری محور، اولین تهدید، تهدید سایبری، سپس تهدید زیستی، تهدید شیمیایی و تهدید الکترومغناطیس می‌باشد. وقتی که تهدیدها اینگونه است بایستی به راه حل‌هایی با رویکرد متفاوت در پدافندغیر عامل پرداخته شود.

وی با عنوان نمودن رویکرد دفاعی در حوزه‌های مختلف گفت: رویکردها به سه دسته تقسیم می‌شوند، یک حوزه پدافند نوین و با رویکرد فنی و فناوری محور؛ حوزه دوم دفاع مردم محور است و در واقع صیانت از مردم در برابر تهدیدات؛ در حوزه سوم حوزه سنتی پدافند سخت است که در برابر تهدیدات نظامی شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: در حال حاضر جدی‌ترین تهدید کشور ما، جنگ اقتصادی است؛ هدف در جنگ اقتصادی اساساً مردم هستند و همه تلاش‌ها در این راستا است که مردم را از حالت اعتدال خارج کرده، مردم با اعتراض و شورش با دولت و حکومت درگیر شوند.

وی با توجه به نقش استانداران در هدایت مردم گفت: آخرین بخش مدیریت و اداره مردم در شرایط بحران است که در واقع استانداران فرماندهان دفاع غیر نظامی استان‌ها برای اداره مردم هستند.

فرمانده قرارگاه پدافند زیستی کشوردر خصوص مقابله با تهدیدات زیستی گفت: برابر مصوبات قرارگاهی در استان‌ها قرارگاهی به نام قرار گاه زیستی استان با ریاست استاندار شکل گرفته و دفاع در برابر این دست از تهدیدات در آنجا شکل می‌گیرد.

وی در خصوص دفاع پرتویی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما یک کشور هسته‌ای هستیم و زیر ساخت‌های هسته‌ای کشور در هفت استان پراکنده است، جهت حفاظت در برابر حوادث هسته‌ای، لازم است طرح مدیریت بحران هسته‌ای را تهیه کرده و تقسیم وظایفی بین دستگاه‌های اجرایی انجام گیرد و همچنین با برگزاری مانور در این زمینه تسلط استانداران نسبت به این موضوع و همچنین دستگاه‌های اجرایی با وظایفشان را محقق نماید.

جلالی در رابطه با برگزاری رزمایش در حوزه پرتویی گفت: در دولت گذشته موفق شدیم در استان مرکزی در منطقه خنداق یک رزمایش نشست هسته‌ای برگزار کنیم و در منطقه اصفهان نیز رزمایشی دیگر در دست بررسی است.

وی در خاتمه گفت: در تقسیم بندی که در پدافند غیر عامل انجام شده، دستگاه‌های حیاتی و حساس با محوریت وزارت خانه‌ها امورات پدافند غیر عامل را دنبال می‌کنند و امورات مربوط به مردم در استان‌ها و استانداری‌ها متمرکز می‌باشد که به صورت اجرایی در سازمان پدافند غیر عامل کشور در مرکز انجام خواهد شد و متولی آن معاونت امر استان‌ها می‌باشد.

انتهای پیام

کد N49756

وبگردی