آفتاب
یک عضو مجلس خبرگان:

وجود "حکیم زنوزی" چشمه حکمت بود

وجود "حکیم زنوزی" چشمه حکمت بود

یک عضو مجلس خبرگان با بیان این‌که «افرادی چون حکیم علی‌آقا مدرس زنوزی به دلیل آنکه بندگی خدا را می‌کردند به دستاوردهای بزرگی دست یافتند» گفت: وجود آن عالم بزرگوار به گونه‌ای بود که حکمت از آن می‌جوشید.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی واعظی در نشست "همایش ملی حکیم تهران" (بزرگداشت آقاعلی مدرس زنوزی) که با موضوع جریان‌شناسی حوزه حکمی تهران در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: از مباحث اختصاصی که این عالم بزرگوار مطرح کرد پرداختن به بحث معاد جسمانی بود.

وی با بیان این‌که «علمایی چون حکیم علی‌آقا مدرس زنوزی، علامه شعرانی، آیاتی چون شاه‌آبادی، ابوالحسن قزوینی، حسن‌زاده آملی و جوادی‌آملی طلاب فلسفه در حوزه تهران بوده‌اند» اظهار کرد: بستر ادامه این مسیر هم‌اکنون در تهران وجود دارد و خوب است که فرد آقای آیت‌الله مصطفوی پیش‌قدم شده و حرکتی جهت ادامه این مسیر بردارند.

این عضو مجلس خبرگان گفت: بدون تردید علی‌آقا حکیم زنوزی از حکمایی است که صدر شریف‌شان ظرف حکمت نبود بلکه چشمه آن بود و تمام کسانی که در رشته‌های علوم دینی، فلسفه، فقه و اصول تأثیرگذار بودند همینگونه بودند که حکمت از وجود ایشان می‌جوشید و این‌ها رزق‌های کریمی بود که روزی هرکسی نمی‌شود.

واعظی با بیان این‌که «باید دانست گفتن هر حرفی روزی هرکسی نمی‌شود» ادامه داد: سهم هرکسی در نوآوری به اندازه سهمی است که تقوا دارد و کسی که حرف‌های نویی می‌زند چشمه آن حرف‌ها تقوا است و با تعلیم الهی است که آن سخنان به وی القاء شده است و کسی چون علی‌آقا حکیم زنوزی همین ویژگی را داشت.

وی افزود: آن عالم بزرگوار در چند کلمه برهانی را اقامه می‌کند که هستی را از "ماسواالله" تطهیر می‌کند و علامه نیز در کلامی می‌گوید که حرف آقاعلی حکیم حق است.

این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: قرآن، معصومین(ع) و عقل سه وسیله‌ای است که به وسیله آنها خداوند متعال از انسان‌ها دستگیری می‌کرده و آنان را هدایت می‌کند، ما نباید بگذاریم که اصلی مانند عقل را خطری تهدید کند.

واعظی افزود: گاهی اوقات خطراتی به شکلی رک، بدیهی و گاهی به شکل نظری و پیچیده در سطح جامعه ما به تهدید اصلی چون عقل می‌پردازند.

انتهای پیام

کد N49583

وبگردی