آفتاب
آیت‌الله مصطفوی:

کسی مانند "حکیم زنوزی"به اثبات معاد جسمانی نپرداخته است

کسی مانند "حکیم زنوزی"به اثبات معاد جسمانی نپرداخته است

یک استاد سطح عالی حوزه علمیه با پرداختن به شخصیت حکیم آقا‌علی مدرس زنوزی گفت: در شخصیت علمی این عالم بزرگوار شکی نیست و ایشان سخنانی جدیدی را در طول حیات خود بیان کردند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سیدحسن مصطفوی در نشست "همایش ملی حکیم تهران" (بزرگداشت آقاعلی مدرس زنوزی) که با موضوع جریان‌شناسی حوزه حکمی تهران، در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، در سخنرانی خود با موضوع "معاد از دیدگاه و منظر حکیم آقاعلی زنوزی" اظهار کرد: پرداختن به معاد جسمانی از زمان مرحوم شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا مورد بررسی حکمای اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: آن حکیم بزرگ در این زمینه می‌گوید معاد جسمانی از مسیر عقل قابل اثبات نیست، ولی از آنجایی که پامبر مکرم اسلام (ص) آن را بیان کرده است ما نیز آن را قبول داریم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: البته از منظر "محقق طوسی" اثبات معاد جسمانی "محال عقلی" نیست و وی در این زمینه می‌گوید که بدن دو نوع جزء دارد یکی اجزای اصلی که "طینت" نامیده می‌شود و مجموعه‌ حجم آن بر هر انسانی به اندازه یک چوب کبریت نیز نمی‌شود و دیگر اجزایی هستند که "افاضات" آن هستند و براساس طینت هر انسانی شکل می‌گیرند.

مصطفوی ادامه داد: براساس نظر علمایی چون محقق طوسی در روز قیامت اجزای اصلی هر انسانی در محضر خدای تبارک و تعالی دارای اجزای غیراصلی شده و این اجزاء براساس آن اجزای اصلی شکل می‌گیرند و این بدن است که منشأ تکلیف می‌شود و بر این اساس معاد جسمانی صورت می‌گیرد.

وی گفت: بنا بر نظر حکیم آقاعلی‌ زنوزی، "ملاصدرا" در پرداختن به معاد جسمانی یک حیات برزخی را اثبات کرده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: آیاتی در قرآن هستند که قابل تأویل نیستند که از آن جمله می‌توان به آیاتی که به معاد جسمانی اشاره و دلالت دارند، توجه داد.

مصطفوی ادامه داد: بهترین سخن در زمینه پرداختن به امکان معاد جسمانی این است که ما پایبند به سخن شریعت مبنی بر وجود اینگونه معاد باشیم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به شخصیت حکیم آقاعلی مدرس زنوزی، گفت: در شخصیت علمی ایشان شکی نیست و ایشان حرف‌های علمی جدیدی در طول حیات خود بیان کردند و با توجه به این نکته که عقل ما محدود است و ما در مورد آنچه و میزانی که می‌توانیم بفهمیم سخن می‌گوییم باید گفت هنوز کسی مانند ایشان به اثبات معاد جسمانی نپرداخته است.

انتهای پیام

کد N49582

وبگردی