آفتاب

رایزنی نخست‌وزیران ژاپن و ترکیه در زمینه همکاری‌های تجاری و هسته‌ای

رایزنی نخست‌وزیران ژاپن و ترکیه در زمینه همکاری‌های تجاری و هسته‌ای

در حالی که فشارها بر دولت ترکیه به دلیل رسوایی فساد و اخراج‌ها صدها افسر پلیس افزایش یافته است، نخست‌وزیر این کشور با هدف مذاکره برای تجارت آزاد با همتای ژاپنی‌اش دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به دنبال تلاش‌های شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای احیای سومین اقتصاد بزرگ جهان، ژاپن و ترکیه همکاری خود در زمینه فناوری هسته‌ای را نیز تایید کردند.

آبه در سال گذشته میلادی دوبار برای عقد قراردادهای هسته‌ای و صادرات راکتورهای بیشتر به ترکیه سفر کرده بود. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز که به دلیل تحقیقات فساد رشوه‌خواری در دولتش تحت فشار قرار دارد، روز دوشنبه وارد ژاپن شد.

در همین راستا، آبه در خصوص گفتگوهای خود با اردوغان گفت: ما برای آغاز مذاکرات بین دولتی در خصوص قرارداد همکاری اقتصادی موافقت کردیم.

اردوغان نیز که در خصوص اخراج 350 پلیس ترکیه به دلیل پیگیری پرونده فساد این کشور اظهارنظر نکرد، گفت: تجارت 4 میلیارد دلاری سالانه بین ژاپن و ترکیه با توانایی‌های دو کشور همخوانی نداشته و باید گسترش یابد.

طبق قراردادی که آبه در دومین سفر خود به ترکیه که در ماه اکتبر 2013 به امضا رسانید، تولیدکننده‌های ژاپنی در ترکیه نیروگاه هسته‌ای خواهند ساخت.

دو طرف همچنین در خصوص همکاری برای حل بحران سوریه نیز توافق کردند.

انتهای پیام

کد N49547

وبگردی