آفتاب

جک استراو: ماه‌های آینده تحریمها کاهش می‌یابد

جک استراو: ماه‌های آینده تحریمها کاهش می‌یابد

رئیس گروه پارلمانی دوستی و انگلستان گفت: اگر تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود واکنش خیلی بدی نسبت به آن نشان خواهیم داد.

جک استراو بعد از ظهر چهارشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در محل کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی این مطلب را بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه ما امروز در قالب یک دیدار پارلمانی دراینجا هستیم و نه یک دیدار دولتی و هم چنین با اشاره به این که ایران را دوست خود میدانیم، گفت ما برای ارتقای روابط دوجانبه تلاش خواهیم کرد؛ همان طور که لرد لمون یکی از همراهان جک استرودر این سفر و عضو هیات پارلمانی انگلیس در تمامی جلسات بیان کرد، زبانی که آقای روحانی با آن با دنیا صحبت کرد باعث تغییر تصویر و درک دنیای غرب خصوصا آمریکا و اروپای غربی نسبت به ایران شده است.

استراو در مورد پرونده هسته ای گفت: من و همکارانم حامی حقوق هسته ای و تعهداتی هستیم که در چارچوب ان پی تی نه تنها برای ایران بلکه برای کل کشورهایی که می خواهند از انرژی هسته ای به صورت هسته ای استفاده کنند تعریف شده است.

وی ادامه داد ما اینجا نیستیم که پیش بینی کنیم وزرای خارجه 1+5 یا وزیر خارجه ایران چه کاری باید انجام دهند؛ ما با دقت مشاهدات خود را در مورد توافق نامه ژنو ثبت کردیم و به آنها گوش دادیم.

استراو در بخش دیگری ازسخنانش به حضور اعضای هیات پارلمانی انگلیس درایران اشاره کرد و گفت: «بن والس» همراه من و رییس گروه حزبی ایران در پارلمان انگلیس است و سیزده سال عضویت پرالمان انگلیس را در کارنامه دارد.

وی گفت آقای والس حوزه انتخابیه شان همان حوزه انتخابیه من است و وی عضو حزب محافظه کار است و در بحث های امنیتی دفاعی و سیاست خارجه تخصص دارد.

وی به حضور «لرد لمونت» یکی دیگر از هیات پارلمانی همراه خود اشاره کرد و گفت: آقای لمونت هم اکنون عضو مجلس اعیان انگلیس است و از سال 1998 عضو این مجلس بوده است.

استرو ادامه داد: لمونت پیش از این 25 سال عضو مجلس عوام انگلیس و به مدت 10 سال هم رییس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس بوده است.

وی همچنین در دولت محافظه کار انگلیس، وزیر خزانه داری بوده و از اعضای ارشد حزب محافظه کار انگلیس است.

وی ادامه داد: «گرمی کوربین» نیز از دیگر اعضای هیات پارلمانی انگپلیس است که به مدت 31 سال عضو مجلس عوام انگلیس بوده و هم حزبی من است.

استراو ادامه داد: آقای کوربین در سیاست خارجه و کمک رسانی و حقوق بشر تخصص دارد و رییس کمپین ضد سلاح هسته ای در انگلیس است.

استراو ادامه داد: معتقدیم در اجرای گام نخست مذاکرات ژنو، نتایج خوبی به دست آمد و امیدواریم نتیجه مطلوبی نیز در توافقات بعدی حاصل شود.

وی همچنین درباره مذاکرات صورت گرفته با گروه دوستی ایران و انگلیس، گفت: در این جلسه درباره مسایل مهمی از جمله سوریه، بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، بخش صدور روادید و روابط اقتصادی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: به طور رسمی از رییس و گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان دعوت کردیم که طی 6 تا 9 ماه آینده از پارلمان انگلستان دیدن کنند.

استراو در پاسخ به سوالی درباره معیارهای دوگانه انگلستان در زمینه پخش شبکه های تلویزیونی در ماهواره ها گفت: ما معیارهای دوگانه ای را در خصوص ایران و هیچ کشوری اعمال نمی کنیم.

وی همچنین درباره پرونده رابرت مورداک نیز گفت: وی و مدیران ارشد وی، در حال محاکمه در دادگاه انگلیس هستند.

این عضو پارلمان انگلستان افزود: تصمیم اخذ شده درباره قطع برنامه های پرس تی وی توسط آفکام صورت گرفته که مرجع مقررات در انگلستان است.

وی درباره ارتباط بین دولت ها و ملت های ایران و انگلیس گفت: ممکن است من و آقای منصوری درباره مواردی توافق نداشته باشیم اما با مذاکره باید به نقاط مشترک و توافق هایی دست پیدا کنیم زیرا می خواهم روابط خوب ایران و انگلستان را شاهد باشم.

استراو افزود: این هیات در راستای افزایش دوستی بین دو کشور فعالیت می کند و امیدوارم که این روابط بهتر از گذشته شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور برخی از افراد انگلیسی در گروه های تکفیری سوریه گفت: انگلستان سلاح به سوریه نمی فرستد و دولت، پارلمان و ام آی 6 به تکفیری ها کمکی نمی کنند.

ایران بدون تعیین هیچ پیش شرطی در اجلاس ژنو 2 حضور یابد

رییس گروه دوستی با ایران در پارلمان انگلستان اضافه کرد: دیدگاه های خود را درباره سوریه به مقامات جمهوری اسلامی ایران منعکس کرده و باز هم تکرار می کنیم اعتقاد ما این است که ایران باید کنفرانس ژنو 2 شرکت فعالی داشته باشد.

وی ادامه داد: من و همکارانم به مخاطبان خود در دولت انگلستان گفته و خواهیم گفت که جمهوری اسلامی ایران باید بدون هیچ پیش شرطی در کنفرانس ژنو 2 حضور یابد.

استراو گفت: معارضین فعال در سوریه از تمامی کشورها هستند و احتمال دارد انگلیسی ها نیز در این گروه ها حضور داشته باشند البته این نگرانی جدی ماست و مقامات امنیتی و پلیس انگلیس تمامی تلاش خود را در این زمینه خواهند کرد.

«جانی کره» از دیگر اعضای این هیات پارلمانی نیز در همین رابطه گفت: پارلمان انگلیس در ماه اوت علیه مداخله نظامی در سوریه رای داد و ما معتقدیم تراژدی سوریه تنها در یک فرآیند سیاسی در ژنو 2 و وابسته به شرکت همه جانبه ایران در این کنفرانس است.

وی افزود: ما این را گفته ایم و پس از بازگشت از ایران نیز بار دیگر مطرح خواهیم کرد.

خبرنگاری از استراو پرسید: ضمانت شما برای اینکه دیگر دولت انگلستان در امور داخلی ایران دخالت نکند چیست؟ که وی پاسخ داد: برای دهه ها قبول داریم که پیچیدگی ها و مشکلاتی در روابط دو جانبه مانند اتفاقات سال 1953 ، اشغال ایران توسط قوای روس و انگلیس، نقش دولت انگلستان در سال های اخیر و قضیه تنباکو و حمایت از رژیم شاه وجود داشته اما در سال های اخیر دولت انگلستان به استقلال و تمامیت ارضی ایران احترام گذشته و هیچ دخالتی نداشته است.

وی ادامه داد: این موضوع در دولت 13 ساله کارگری و دولت کنونی دیوید کامرون نیز ادامه داشته و من اطمینان می دهم که وزارت خارجه انگلیس دیگر این کار را نخواهد کرد.

استراو درباره توافقنامه ژنو و تفسیر کشورهای غربی از این توافق گفت: من نمی خواهم وارد بحث های پیچیده ای که در زمان وزارتم در وزارت امور خارجه اتفاق افتاد بشوم اما آنچه مهم است توافق نامه ژنو باید اجرا شود تا دو طرف به توافقی جامع که در آن حق غنی سازی ایران در آن دیده شود دست پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رییس ام آی 6 که گفته بود به دنبال ترور دانشمندان هسته ای ایران است، گفت: من هرگز این حرف را نشنیده ام؛ سیاست دولت انگلستان و ام آی 6 ترور دانشمندان هسته ای نیست و زمانی که دانشمندان ایرانی ترور شدند، دولت انگلیس آن را محکوم کرد.

جان کره عضو دیگر این هیات پارلمانی نیز در ادامه گفت: هنگامی که دانشمندان ایرانی به صورت ظالمانه ای ترور شدند، من و دوستانم در پارلمان انگلیس آن را محکوم کردیم.

اعمال تحریم جدید علیه ایران قابل قبول نیست

از استراو درباره عدم اجرای توافقنامه ژنو و تبعات آن سوال شد که وی گفت: اگر تحریم های جدید علیه ایران ایجاد شود، مطمئنا ایران واکنش بدی به این موضوع خواهد داشت.

وی با نشان دادن نسخه ای از توافقنامه ژنو در جمع خبرنگاران گفت: امضای دولت آمریکا را در پای این توافقنامه می بینید؛ این توافق یک نقشه راه را مشخص کرده است که تحریم ها در چند ماه آینده کاهش و در بلند مدت از بین برود.

استراو ادامه داد: جان کری وزیر خارجه آمریکا قاطعانه به نمایندگان مجلس این کشور گفته که این توافقنامه سیاست دولت آمریکا است و فکر می کنم که پاسخ سوال شما در توافق ژنو آمده و عمل در خلاف این توافقنامه عواقب ناگواری خواهد داشت.

 آمریکا باید توافق نامه ژنو را عملی کند

رییس گروه دوستی با ایران در پارلمان انگلستان تاکید کرد: من به شما اطمینان می دهم نباید آن چیزی که دیگران نوشته اند را تفسیر کنید و همیشه در توافق نامه هایی به این پیچیدگی واژه هایی وجود دارند که باید تفسیر شوند؛ من معتقدم که نه تنها آمریکا بلکه دیگر کشورهای غربی نیز باید به آن متعهد بوده و آن را عملی کنند.

لرد لمون از دیگر اعضای این هیات پارلمانی در تکمیل سخنان استراو به خبرنگاران گفت: رییس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است که هیچ تحریمی را علیه ایران اعمال نمی کند و باید آن دو سناتوری که طرح هایی علیه ایران به کنگره دادند، بدانند که روسای 10 تا 12 کمیسیون کنگره با این طرح مخالفند و رییس جمهور آمریکا نیز قدرت وتو این طرح را دارد.

از استراو درباره عادی شدن روابط ایران و انگلستان سوال شد که وی گفت: امیدوارم هرچه سریعتر روابط ایران و انگلستان در بخش کنسولی عادی شود تا در لندن و تهران انتصاب کاردار غیرمقیم به سطح کاردار مقیم ارتقا یابد.

خبرنگار ایرنا پرسید: شما گفته اید انگلستان حق غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسد و کشور شما یکی از اعضای موثر در اتحادیه اروپا و گروه 3+3 است و چه اقدامات و توصیه هایی به دولتمردان خود برای اینکه توافق کوتاه مدت میان ایران 6 کشور به توافقی جامع تبدیل شود، دارید.

وی گفت: من پیش از پاسخ به این سوال باید بگویم که از زمانی که به تهران رسیدیم با هیچ گونه از روزنامه ها و خبرگزاری ها از جمله ایرنا مصاحبه نداشته ایم و این اولین مصاحبه ماست.

استراو ادامه داد: من در ملاقات هایم این را گفته ام که از توافقنامه ژنو دفاع می کنیم و هدف این است که مسیر توافقنامه با گام های عملی و شفاف سازی به سمت برداشتن تمامی تحریم ها حرکت کند.

 

/2727

کد N49124

وبگردی