آفتاب

درخواست از دولت اسد برای سرعت دادن به روند تحویل مواد شیمیایی

درخواست از دولت اسد برای سرعت دادن به روند تحویل مواد شیمیایی

تهران - ایرنا - سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که بر روند تخریب زرادخانه سمی سوریه نظارت دارد، روز چهارشنبه از دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری این کشور خواست بر مراحل تحویل مواد شیمیایی باقی مانده سرعت بخشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آمستردام، سوریه مهلت در نظر گرفته شده برای 31 دسامبر (10 دی) جهت انتقال مواد سمی خود را از دست داد و اولین محموله از مواد شیمیایی اش را روز گذشته (سه شنبه) با یک هفته تاخیر در یک کشتی باری دانمارکی بارگذاری کرد.

دولت سوریه موظف است تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین ماه سال آینده) اولین محموله مواد شیمیایی در اولویت از جمله حدود 20 تن گاز مرگبار خردل را تحویل دهدو تا پایان ماه ژوئن (اوایل تیر ماه سال آینده) برنامه تسلیحات شیمیایی اش را به طور کامل برچیند.

ˈمایکل لوهانˈسخنگوی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه اظهار داشت: ما دولت سوریه را به شدت بخشیدن به تلاش های خود ترغیب می کنیم، از این رو می توانیم این بخش مهم از این ماموریت را با سرعتی که شرایط اجازه دهد، به سرانجام رسانیم.

وی افزود: خوشحال می شویم شاهد این اقدام باشیم و امیدواریم که این روند ظرف چند هفته آینده به طور مرتب ادامه داشته باشد، تا بتوانیم مواد شیمیایی سوریه را در سریع ترین زمان ممکن از این کشور خارج کنیم.

سوریه به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی از وجود یک هزار و 300 تن تسلیحات شیمیایی در خاک خود گزارش داد و در حال حاضر مشغول انتقال زمینی این محموله به بندر لاذقیه است تا از آنجا به خارج از این کشور منتقل و منهدم شود.

بخش اعظم مواد شیمیایی سوریه در کشتی باری آمریکایی ˈکیپ ریˈ تحت فرآیند قرار می گیرند.این کشتی به سیستم هیدرولیزی برای خنثی کردن حدود 560 تن مواد سمی مرگبار مجهز است.

باقی مانده مواد شیمیایی سوریه به نیروگاه های فرآیندی مواد زائد سمی تجاری در کشورهایی چون انگلیس منتقل خواهد شد.

مترجمام**9109 **1856

Michael Luhan
کد N48955

وبگردی