آفتاب

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه:حضور ایران در نشست ژنو2 تاثیرگذار است

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه:حضور ایران در نشست ژنو2 تاثیرگذار است

آنکارا- ایرنا-ˈ لوونت گمرکچیˈ سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه گفت: حضور ایران به عنوان یک کشور بسیار موثر منطقه در نشست ژنو 2 تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به تلاش های مشترک سازمان ملل، آمریکا و روسیه در جهت آمادگی برای برگزاری نشست ژنو 2 در مورد سوریه اشاره کرد و ادامه داد: از نگاه ترکیه هیچ مانعی برای حضور ایران در این نشست وجود ندارد.

گمرکچی با تاکید بر اینکه ترکیه شرکت ایران را در نشست ژنو 2 را موثر می داند، توضیح داد: مقامات ترکیه و ایران در باره موضوع سوریه تماس های نزدیکی با یکدیگر دارند.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه ترکیه یادآور شد که وزیران خارجه ایران و ترکیه در طول ماههای اخیر سه دیدار با یکدیگر داشته اند و آخرین آن نیز سفر ˈ محمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه ایران به استانبول در روز شنبه گذشته بود.

گمرکچی افزود: موضوع سوریه در تمامی دیدارهای وزیران خارجه ایران و ترکیه مطرح و این مساله جزو یکی از مسایل اصلی مذاکرات دو طرف بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره تلاش های مشترک ایران و ترکیه برای متوقف درگیری ها در سوریه و اعلان آتش بس در این کشور گفت: دو کشور بر لزوم توقف درگیری ها در سوریه و اعلان آتش بس به ویژه در آستانه برگزاری نشست ژنو 2 تاکید دارند و در دیدارهای مقامات دو کشور این مساله نیز عنوان شده است اما بیش از اینکه تلاش و فعالیت مشترک دو کشور در این زمینه مورد بحث باشد تلاش های هر کشور با استفاده از کانال های ارتباطی خود در سوریه در این زمینه موضوع بحث است.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه اعتقاد دارند که اعلان آتش بس در سوریه باید به عنوان یکی از اولویت ها مطرح شود و دو کشور بطور جداگانه اما همسو با یکدیگر تلاش های خود را در این باره انجام می دهند.

گمرکچی در خصوص مباحث مطرح شده در دیدار اخیر وزیران خارجه ایران و ترکیه گفت : بحث و مذاکره در مورد مسایل دو جانبه و منطقه ای ، توافق در زمینه تشکیل شورای همکاری های عالی استراتژیک دو کشور ، رایزنی درباره دیدار ماه جاری ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه از تهران و نیز دیدار ماه آتی رییس جمهوری ایران از ترکیه و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از مباحث طرح شده در این دیدار بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به پرسشی پیرامون طرح مساله فساد و ارتشا در ترکیه در جریان دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین گفت: در مذاکرات فشرده بین وزیران خارجه دو کشور همانگونه که در مصاحبه مطبوعاتی نیز مطرح شد چنین مساله ای مطرح نشد.

گمرکچی در مورد تشکیل نشست های مخالفین سوری در استانبول در روزهای اخیر و اختلاف نظر بین اعضای این شورا در مورد شرکت مخالفان در نشست ژنو 2 گفت: نشست مخالفین سوری از سه روز قبل در استانبول ادامه دارد و هر یک از اعضا دیدگاه های خود را بیان می کنند و در روند نشست ژنو 2 اعلام برخی نگرانی های مخالفین امری طبیعی است.

گمرکچی با ادعای اینکه دولت سوریه در آستانه نشست ژنو 2 حملات خود علیه مخالفین سوری را تشدید و این نیز مایه نگرانی مخالفان است،گفت: تشدید حملات نمایانگر غیرصمیمی بودن دولت سوریه است.

گمرکچی با یادآوری اینکه بخشی از نیروهای مخالف سوری، مخالف شرکت در نشست ژنو 2 هستند، افزود:ترکیه شرکت مخالفان سوری در مذاکرات نشست ژنو 2 را ضروری می داند.

خاورم**230 **2012 **1010
کد N48954

وبگردی