آفتاب

وعده مالکی به ریشه کن کردن القاعده

وعده مالکی به ریشه کن کردن القاعده

تهران - ایرنا - در حالی که ارتش ˈنوری مالکیˈ نخست وزیر عراق برای انجام حمله بزرگی به شبه نظامیان مرتبط با القاعده در شهر فلوجه آماده می شود، وی روز چهارشنبه با وعده به ریشه کن کردن القاعده، گفت که از بابت پیروزی اطمینان خاطر دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، مالکی در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش شد، همچنین از جامعه جهانی به خاطر حمایت از دولت عراق در مبارزه علیه القاعده تشکر کرد و با دادن وعده بخشش به اعضا و حامیان این گروه تروریستی، از آنها خواست خود را تسلیم کنند.

آمریکا پیشتر در هفته جاری اعلام کردکه سرعت انتقال سخت افزارهای نظامی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به عراق را افزایش می دهد. واشنگتن در عین حال اعزام نیروی زمینی به این کشور را منتفی دانست.

در همین حال، مالکی اظهار داشت: حمایت (جامعه جهانی) به ما این اطمینان را می دهد که در مسیر درستی گام بر می داریم و اینکه نتیجه که همانا ریشه کن کردن این سازمان فاسد است، روشن و قطعی است.

وی افزود: ما به مبارزات ادامه می دهیم، زیرا معتقدیم که القاعده و متحدانش مظهر شیطانی هستند.

شبه نظامیان گروهی وابسته به القاعده موسوم به ˈدولت اسلامی عراق و شامˈ (داعش) که در طرف سوری مرز مشترک عراق و سوریه نیز فعال هستند، اخیرا چند قرارگاه پلیس در فلوجه و شهر دیگری در استان انبار در غرب عراق را تحت کنترل خود درآورده اند.

ارتش عراق روز گذشته (سه شنبه) تعداد بیشتری تانک و تجهیزات توپخانه ای در اطراف فلوجه مستقر کرد و این در حالی است که رهبران محلی تلاش می کنند شبه نظامیان را متقاعد به ترک شهر کنند تا جلوی حمله ارتش گرفته شود.

مالکی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: نمی خواهیم این شهر سختی ببیند و تا زمانی که قبیله نشین ها آمادگی خود برای رویارویی با القاعده و اخراج این گروه را اعلام کنند، متوسل به زور نخواهیم شد.

در جریان شورش در استان انبار که در پی حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال 2003 به وقوع پیوست، قبایل محلی در نهایت در مقابل القاعده بپا خاستند و این گروه را بیرون کردند.

اما شبه نظامیان طی سال گذشته مجددا در این استان قدرت گرفته اند و قصد دارند یک دولت سنی در دو سوی مرز عراق و سوریه تشکیل دهند.

مالکی وعده این گروه به بازپس گیری قلمروی واگذار کرده به سربازان آمریکایی را ˈرویای شیطانˈ خواند و گفت که شبه نظامیان قصد دارند انتخابات برنامه ریزی شده برای ماه آوریل (فروردین سال آینده) را به تاخیر اندازند.

وی افزود: القاعده درصدد از کار انداختن کامل روند سیاسی و ممانعت از جریان بازسازی نه تنها در عراق بلکه در کل منطقه است.

مترجمام**9109 **1856
کد N48826

وبگردی